TVmorfosisCONTD València 2021, un debat sobre continguts i models de comunicació pública postpandèmica

  • Office of the Principal
  • June 16th, 2021
 

TVmorfosis CONTD València 2021 celebra la seua VII edició sota el lema ‘Cap a un nou model televisiu?’ Una sèrie de debats entre investigadors i professionals del món de la comunicació, a l’entorn dels reptes als quals s'enfronten els serveis públics radiotelevisius davant la transició tecnològica i la comunicació pública postpandèmica.

La trobada celebrada el passat 11 de juny en el Taller d'Audiovisuals de la Universitat de València, ha reunit experts i professionals del sector audiovisual els quals han intercanviat coneixements i punts de vista sobre els nous continguts i models de comunicació després de la crisi vírica de la COVID-19. Els investigadors han establit diagnòstics sobre la situació actual i han presentat propostes d'articulació de polítiques públiques en la comunicació de la "nova normalitat".

Un debat analític sobre la comunicació audiovisual

TVmorfosisCONTD és un debat en format televisiu que es retransmet en directe a través de la xarxa de Televisions Universitàries i de l'Espai de Radiodifusió Iberoamericà. La intenció final és obrir un fòrum de discussió entre Europa i Iberoamèrica per a traure conclusions de l'estat del flux mediàtic digital i aportar referents d'equilibri i regularització en els diferents àmbits de la Comunicació audiovisual.

Un espai d'anàlisi per als experts i investigadors en continguts, els creadors i innovadors de nous formats, les teledifusores i els professionals de la producció audiovisual. Una referència des de la qual poder bastir ponts de diàleg entre tots els agents implicats en el procés: la indústria, la universitat i l'administració.

Opinions dels Experts i investigadors

Els experts consideren que la televisió pública del futur precisa d'una adaptació a aquesta nova situació. Samuel Martín, director General de ‘La 2’ de Ràdio Televisió Espanyola (RTVE), considera que "una societat com l'espanyola no pot permetre's prescindir d'una televisió pública, d'un mitjà de comunicació públic nacional. És veritat que aquest ha de transformar-se i en això estem. Els hàbits de consum estan canviant molt ràpidament i molt radicalment i nosaltres no tenim més remei que adaptar-nos".

D'altra banda, els investigadors insisteixen en la rellevància dels continguts de servei públic. El catedràtic de Comunicació Audiovisual de la Universitat Autònoma de Barcelona, Emili Prado, assenyala que "els continguts són l'element central que defineix la televisió dels nostres dies. La televisió pública té la funció de dinamitzar aqueixos continguts, amb innovació i amb capacitat d'influència en la societat, contribuir a l'educació social del gust dels ciutadans en els consums audiovisuals de manera que siguen exigents després amb la resta de continguts que se’ls ofereix a través dels més diversos canals".

De forma més àmplia, el debat també gira entorn als futurs models de comunicació en la multidifusió digital. La professora de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, Carmina Crusafon assenyala que "el model de televisió de futur hauria de passar per tres etapes: en la primera etapa analitzar i posar en marxa tota una estratègia de multidifusió de la major quantitat de canals possibles de distribució dels continguts audiovisuals; la segona etapa hauria d'abordar el model de finançament i, la tercera etapa seria abordar la contribució a la societat a partir del dos valors fonamentals: la confiança i la rendició de comptes".

Investigadors i experts participants

Com en edicions anteriors la jornada d'entrevistes i debats ha sigut moderada per la professora de Periodisme de la Universitat de València, Lola Bañón.

En la inauguració han participat de manera virtual: la rectora de la Universitat de València, Mavi Mestre; el president de l'Associació de Televisions Educatives i Culturals Iberoamericanes (ATEI), Gabriel Torres i el director General de la Societat Anònima de Mitjans de Comunicació Valencians (SAMC), Alfred Costa. De manera presencial, han assistit, el secretari general de ATEI i director del Taller d’Audiovisuals de la UV, Miquel Francés; la vicepresidenta de l'Associació Espanyola d'Investigació de la Comunicació (AEIC), Rosa Franquet i el director General de la 2 de Ràdio Televisió Espanyola (RTVE), Samuel Martín.

En els diferents debats i entrevistes, a més dels ja esmentats, també han estat aportant els seus punts de vista: l'expert internacional en regulació de mitjans, Joan Barata; el catedràtic de Comunicació Audiovisual de la Universitat Autònoma de Barcelona, Emili Prado; la professora de Periodisme i Ciències de la Comunicació a la Universitat Autònoma de Barcelona, Carmina Crusafon i el professor de Dret Administratiu de la Universitat de València, Andrés Boix.

Presentació de projectes audiovisuals

Com ja és habitual, la jornada ha finalitzat amb l'exposició i defensa pública dels projectes audiovisuals elaborats pels estudiants del Màster en Continguts i Formats Audiovisuals de la Universitat de València.

La sessió de pitching, ha sigut presentada pel professor del departament de Teoria dels Llenguatges de la Universitat de València, Germán Llorca. En ella, els alumnes han defensat els seus projectes davant un seleccionat grup de destacats professionals del sector audiovisual: Alfred Costa director general de la televisió pública valenciana (À Punt); Samuel Martín, director general de la ‘La 2’ de Ràdio Televisió Espanyola (RTVE), la productora i creadora, Lorena Torres de ‘The Fly Hunter’ i Joan Úbeda, realitzador i productor audiovisual.

Un espai de referència per al debat comunicatiu

Així, edició rere edició, TVmorfosisCONTD s'ha constituït en un espai de referència on investigadors i professionals reflexionen sobre el sector audiovisual.