L’Arxiu Valencià del Disseny reflexiona en un col·loqui sobre el valor patrimonial i cultural de la memòria empresarial

  • UV General Foundation
  • December 22nd, 2023
 
La vicerectora de Cultura amb els codirectors de l'Arxiu i ponents del col·loqui

Professionals del disseny i el teixit empresarial valencià s’han donat cita al Saló de Graus de la Fundació Universitat Empresa ADEIT per a conversar i debatre sobre el valor de la preservació del llegat cultural i patrimonial de les empreses valencianes en un col·loqui organitzat per l’Arxiu Valencià del Disseny (AVD).

Sota el títol ‘El valor de la memòria: disseny i cultura empresarial hui’, moderat pel Catedràtic de la UPV de Gestió del Disseny Manuel Lecuona, el col·loqui ha comptat amb la participació de representants de tres empreses valencianes amb una forta vinculació i compromís amb el disseny, que han compartit les seues històries i orígens empresarials basades en el disseny com a factor estratègic: Vicente Pons, director Comercial de Point; Alejandra Gandía-Blasco, directora Creativa de Gandia Blasco Group; i Javier Pastor, director Artístic i d’Estratègies de Comunicació d’Expormim.

La trobada ha comptat amb la presència de la vicerectora de Cultura i Societat, Ester Alba; dels codirectors de l’Arxiu, Vicente Pla i Xavier Giner, així com dissenyadors i professorat i autoritats acadèmiques.

La trobada s’inscriu en una de les línies de treball que l’AVD està impulsant, en connexió amb el món productiu i empresarial valencià, com a part del seu objectiu de convertir-se en una instància de transferència a la societat i valorització dels elements patrimonial i cultural del disseny.

En paraules de Lecuona: “el concepte de memòria és molt ampli; per tant, difús, també ric i transversal, i per això uneix molt bé el binomi de cultura del disseny i món empresarial”. En aquest sentit, la conversa ha abordat el dia a dia de cadascuna d’aquestes tres empreses quant a la seua estratègia, recursos i accions dedicades a la preservació de la memòria.

“El disseny forma part de l’ADN de Point des dels orígens, vinculat amb l’ofici i el concepte artesanal”, ha expressat Vicente Pons. Per la seua part, Alejandra Gandía-Blasco ha assenyalat “la necessitat de connectar amb el que estava passant a València d'aquell moment” com a eix i motor d’implantació de la cultura del disseny en l’estratègia empresarial de Gandia Blasco. En últim lloc, Javier Pastor s’ha referit a la memòria emocional i l’estratègia d’empresarial d’Expormim “des d’una mirada contemporània a l’herència personal i històrica de l'empresa, vinculada amb el ratán, concretada en una proposta de producte que es projecta cap al futur, des d’eixa manufactura tradicional”.

Lecuona ha tancat el col·loqui remarcant la necessitat i importància de crear una narrativa arran la memòria de les empreses, lligada a una cultura patrimonial de projecte: “un valor no tangencial que requereix una documentació ampla i transversal de tot el bagatge d’una empresa, des de cartes comercials, fins a fotografies, documents de comptabilitat, etc., com a part d’eixe llegat a la societat”.

L’Arxiu Valencià del Disseny és un projecte gestionat per la Universitat de València, mitjançant la Fundació General UV i amb l'EASD València, finançat per l’Agència Valenciana de la Innovació, que naixia amb la donació dels llegats professionals dels dissenyadors Lola Castelló i Vicent Martínez -a les quals posteriorment s’han afegit altres aportacions del món del disseny, l’entorn acadèmic i investigador i el teixit empresarial valencià-, amb l’objectiu de promoure i fomentar l'apreciació de les aportacions del disseny a la cultura i l'economia de les nostres societats.