UVdiscapacitatUniversitat de ValènciaFundació General Logo del portal

Jorge Cardona: “Si aconseguim que l’educació siga inclusiva, construirem una societat inclusiva”

  • 23 de març de 2015
Un moment de la conferència de Jorge Cardona

“Les principals barreres són les culturals i cal fer comprendre que la diferència enriqueix i que és necessària una societat inclusiva”. En aquests termes es va expressar Jorge Cardona, catedràtic de la Universitat de València i membre del Comité pels Drets de la Infància de les Nacions Unides, qui va impartir la conferència inaugural de la Setmana per la Integració el passat 1 de desembre.

És per aquest motiu que, “si aconseguim que l’educació siga inclusiva, podrem construir una societat inclusiva”, perquè aquella que no ho és “no és equitativa, és més injusta i no és democràtica”, va concloure.

Cardona va participar en la primera jornada de la Setmana per la Integració que la Universitat de València, a través de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, va organitzar els dies 1, 3 i 5 de desembre, amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, proclamat per les Nacions Unides el 3 de desembre l’any 1992. Les jornades han comptat, enguany, amb el suport de Campus Sostenible i la col·laboració de l’ONGD Global Network for Rights and Development (GNRD).

En la seua intervenció, Jorge Cardona es va referir a la Universitat de València com a la institució acadèmica “pionera i referent per a les universitats espanyoles en matèria d’inclusió”. Així, va centrar el seu discurs en la història dels drets de les persones amb diversitat funcional, des de la tradició de la consideració del xiquet com a “objecte” del dret, fins a la celebració de la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat el 2006, passant per l’evolució jurídica per a la protecció de col·lectius vulnerables com ara la infància, la dona i les persones amb diversitat funcional.

Però Cardona es va fixar, especialment, en l’educació, i va argumentar com el paradigma d’exclusió en l’escola primària ha anat canviant fins arribar al concepte d’integració, és a dir, l’adaptació dels alumnes a l’escola, i d’aquest al d’inclusió, i en aquest cas, és l’escola qui s’ha d’adaptar a les diferències entre l’estudiantat. “Ser diferent és allò que enriqueix perquè no existeixen dues persones iguals”, va assenyalar.

Per a Jorge Cardona, la Convenció de 2006 és un punt d’inflexió en el reconeixement dels drets de les persones amb diversitat funcional, ja que en matèria educativa passa a considerar-se un dret l’educació inclusiva de qualitat. “Aquest és un dret que tenen totes les xiquetes i tots els xiquets. A més, fa referència a la diversitat i no a la discapacitat i pretén, d’aquesta manera, previndre l’exclusió”, va explicar.

Inclusió socioeducativa, un compromís

L’acte d’obertura de la jornada va estar presidit pel rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, a qui van acompanyar Maria Vicenta Mestre, vicerectora d’Ordenació Acadèmica i Professorat, i María Elena Olmos, degana de la Facultat de Dret, seu que va acollir l’acte.

Per al rector, “la Universitat no és només un lloc de generació i transferència de coneixement, sinó que és un referent per a la societat i es projecta sobre ella a través dels seus valors. Per tant, la inclusió de la diversitat és una de les seues principals responsabilitats”.

En aquest sentit, Esteban Morcillo va fer una crida als membres de la comunitat universitària perquè “facen seu aquest compromís”. “Només així es podrà avançar en la diversitat funcional”, va asseverar.

De la mateixa manera, va afirmar que la Universitat de València se sent “orgullosa” de ser la primera universitat presencial amb una atenció de més de 1.100 estudiants amb diversitat funcional. Així mateix, és pionera en la gestió d’un programa d’atenció a professorat i personal d’administració i serveis. “Perquè volem ser una universitat integradora”, va afegir.

En aquests aspectes va coincidii Maria Vicenta Mestre en qualificar la Universitat de València de “capdavantera” quant a atenció a la diversitat. A més, va insistir en la importància de la inclusió laboral i professional d’aquest col·lectiu, més enllà de la formació, i va manifestar que “cal impulsar el percentatge d’alumnat amb diversitat funcional, partint de la minimització de les barreres educatives ja en la primària i la secundària”. En aquesta línia, la vicerectora va recordar els campus inclusius de la Universitat de València, unes jornades de convivència perquè estudiantat d’altres comunitats autònomes visiten la institució acadèmica i coneguen des de dins el seu funcionament.

María Elena Olmos, per la seua banda, va reivindicar la implicació de la universitat i tots els seus membres en el “desenvolupament de la inclusió educativa i social de les persones amb diversitat funcional per tal de contribuir a la construcció d’una societat més justa i equitativa”.

A l’acte van assistir el gerent de la Fundació General de la Universitat de València, Cristóbal Suria; la directora de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, Celeste Asensi; així com representants de les associacions ONCE i AVAPACE, entre altres organitzacions i personalitats que treballen en l’àmbit de la inclusió.

Al llarg del matí, van tindre lloc diferents sessions, com ara una taula redona sobre estimulació primerenca i una taula d’experiències, on els participants (professors i alumnes de la Universitat de València, així com membres de moviments associatius en torn de la integració) compartiren amb els assistents les seues experiències personals i professionals.

Clausuraren aquesta primera jornada Cristóbal Suria, Celeste Asensi i la directora de l’oficina a Espanya de GNRD, Diana Zarzo.

Tallers i teràpies

Els dies 3 i 5 de desembre es desenvoluparen, en el marc de la Setmana de la Universitat per a la Integració, cinc tallers i una taula redona per a reflexionar sobre beques i ajudes a l’estudiantat i posar en pràctica tècniques terapèutiques adaptades per a la integració de persones amb diversitat funcional.

Dimecres dia 3, l’Aula d’Informàtica de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat (Facultat de Psicologia, Campus de Blasco Ibáñez) va acollir una sessió de tècniques per a fer front a l’estrés, a càrrec d’Amelia Catalán, directora dels Centres de Psicologia Clínica i Formativa. Mentre, a la Biblioteca d’Educació ‘María Moliner’ (Campus dels Tarongers), va tindre lloc un taller d’introducció a la Llengua de Signes, que es perllongà fins a una segona sessió de vesprada al mateix lloc. Tancà la jornada, una taula sobre la Beca Erasmus, que dirigí Sandra Alunda, de l’Associació d’Estudiants Erasmus de la Universitat de València.

La Setmana finalitzà divendres, dia 5, amb dos tallers. Un de risoteràpia, ja tradicional en aquestes jornades, que va impartir Paqui García, terapeuta corporal, a l’Aula LTA de la Facultat de Psicologia; i una nova sessió sobre Llengua de Signes que, aquesta vegada, es desenvolupà a l’Aula d’Informàtica de la Unitat d’Integració, a Psicologia.

L’acte de cloenda va consistir en el lliurament de certificats a les persones voluntàries que treballen al llarg del curs acadèmic, juntament amb el personal tècnic de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, per a facilitar la integració socioeducativa de l’estudiantat amb diversitat funcional dins de la comunitat universitària.

Programació detallada

Data d'actualització: 23 de Març de 2015