Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Premsa

Carmen Agustín, Biologia Cel.lular, Biologia Funcional i Antropologia Fisica, Facultat de Ciencies Biologiques

Molts animals es comuniquen amb els individus de la seua espècie mitjançant senyals químics, és a dir, olors i feromones, que emeten per a trobar parella, cridar l’atenció de la mare, assenyalar el seu territori front a invasors, etc. Els senyals químics també permeten la comunicació entre individus de diferents espècies, per exemple, les kairomones són senyals de predadors que espanten a les seues preses. Però el comportament de l’animal no depèn del senyal químic, sinó de la interpretació que el cervell fa d’aquests senyals segons l’estat fisiològic de l’animal.

Per exemple, la mateixa feromona masculina, que atrau a les femelles de ratolí “fadrines”, fa que les mares es tornen increïblement agressives i ataquen als mascles. O les kairomones que conté l’orina dels gats, que fan por a les rates, es tornen irresistibles quan les rates són infectades el paràsit Toxoplasma. En aquesta xerrada aprendrem, doncs, quins són els mecanismes cerebrals que medien la percepció d’olors, feromones i kairomones, i que controlen els comportaments socials i sexuals de molts animals. A més, ens preguntarem quin paper tenen aquests senyals químics als humans. És en nosaltres també l’amor i l’odi una qüestió de nassos?

Breu Curriculum

Carmen Agustín Pavón va nàixer a València en 1980. Es va doctorar en Neurociències per la Universitat de València, amb una estada breu en la Università di Roma La Sapienza. Va ser investigadora postdoctoral a la University of Cambridge, Centre de Regulació Genòmica de Barcelona, Imperial College London, i Universitat Jaume I de Castelló, de la que també va ser professora al grau de Medicina. Actualment es professora a la Facultat de Biologia de la UV. Les seues línies d’investigació se centren en la neurobiologia de l’olfacció, el comportament emocional, i el comportament socio-sexual i maternal, i és experta en models animals de malalties del sistema nerviós. A banda de la seua activitat investigadora, es dedica a la divulgació científica des que va guanyar el premi El·lipse de Divulgació Científica del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona a finals de 2011, per l’obra El Maquinista del Doctor Zhivago. És bloguera a les plataformes de divulgació Naukas i Scilogs, i ha publicat articles a les revistes Redes, Mente y Cerebro i Historia y Vida. Ha donat nombroses xerrades en instituts, cafès científics i esdeveniments divulgatius, alguns dels quals ha organitzat.

Perfil investigador: https://www.researchgate.net/profile/Carmen_Agustin-Pavon

Twitter: @CarmenAgustin

Blocs:

Bloc del grup de recerca: http://neurofunuji.blogspot.com.es

Inicio       Ministerio de Industría, Economía y Competitividad

Estimulant les vocacions científiques és un projecte de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació que compta amb el finançament de la Fundación Española de Ciencia y Tecnologia i el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.

Sol·licitut de conferència al centre

Solicite per al meu centre aquesta conferència

Nom del centre:

Municipi:

Província:

Persona de contacte:

Telèfon de contacte:

Periode preferent d'impartició de la conferència;

Correu electrònic:

Autoritze a rebre informació de la Unitat de Cultura Cientifica i de la innovació de la Universitat de València

NO

Dret a la informació en la recollida de les dades

Les dades personals subministrades s'incorporaran al Fitxer de la Càtedra de Divulgació de la Ciència sota la responsabilitat de la Secretaria General de la Universitat de València. Els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició al tractament podran exercir-se davant la Càtedra de Divulgació de la Ciència (C/ Serpis, nº 29. 46022 València). La informació obtinguda serà processada per a la difusió de les activitats que realitza la Càtedra, la divulgació social de la investigació de la Universitat de València i dels avanços de la ciència i la tecnologia i del pensament científic (art. 5 L.O. 15/1999).