Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Premsa

Carlos Romá Mateo, Departament de Fisiologia, Facultat de Medicina i Odontologia

Les malalties rares, també conegudes com minoritàries o òrfenes, són doblement terribles: per un costat, la majoria d’elles es deuen a defectes genètics impossibles de curar; per l’altre, afecten a un nombre tan baix de persones que la dificultat en el seu diagnòstic, tractament i investigació es multiplica enormement, per no parlar de la invisibilitat que suposa per al col·lectiu de pacients respecte a institucions i empreses farmacèutiques.

No obstant això, alguns investigadors en el camp de la biomedicina dediquen el seu treball a esbrinar els mecanismes biològics que les caracteritzen, i a aportar pistes cel·lulars i moleculars que enriqueixen la nostra visió de la fisiologia humana i el seu funcionament. Però, què pot motivar a algú per dedicar-se a investigar malalties rares? Tal volta les noves tècniques d’enginyeria genètica estiguen movent a alguns frikis a voler convertir-se en superherois de la biologia molecular? Són aquests investigadors més rars que la mitjana de científics, ja rars de per sí? O és que a cas els científics no són tan rars com creiem?

Breu Curriculum

Carlos Romá Mateo (València, 1980) és bioquímic i doctor en Biologia Molecular i Genètica. El tema de la seua tesi doctoral (2004-2009, Centre d’Investigació Príncep Felip i Faculty of Live Sciences, University of Manchester) va ser l’estudi de les famílies de proteïnes implicades en la senyalització cel·lular en el context del càncer, i va continuar amb l’estudi de la malaltia de Lafora, un tipus rar d’epilèpsia de fatals conseqüències (2009-2013, Institut de Biomedicina e València-CSIC). Des d’aleshores, la seua carrera investigadora ha anat aprofundint en el camp de les malalties rares i des de la perspectiva de l’estrès oxidatiu i les alteracions epigenètiques. Des de 2015 ha començat una carrera docent, primer en la Universitat Europea de València, per finalment incorporar-se a la Facultat de Medicina i Odontologia de la Universitat de València com a professor i investigador des de 2017. En el seu temps lliure ha realitzat multitud d’activitats divulgatives, escrivint en el seu propi bloc, en altres pàgines web, realitzant xarrades i monòlegs a més de participar en tot tipus d’actes de divulgació científica. És redactor de Principia, col·laborador en Mapping Ignorance, i cocreador i guionista del còmic de biociència-ficció The OOBIK proteotype, junt a l’il·lustrador Gerard Sanz, a mès d’autor d’un parell de llibre de divulgació sobre epigenètica.

PERFIL INVESTIGADOR: https://www.researchgate.net/profile/Carlos_Roma-Mateo

XARXES SOCIALS: @DrLitos en TwitterBatablanca Investigador Celular en Facebook

BLOC: ¡Jindetrés, sal!

ESCRIU TAMBÉ EN: Principia, Hablando de Ciencia, Mapping Ignorance, The OOBIK

AUTOR DELS LLIBRES:

La epigenética. Carlos Romá Mateo. Colección ¿Qué sabemos de? Editorial: CSIC y Catarata.

La epigenética: cómo el entorno modifica nuestros genes. Raúl Delgado-Morales y Carlos Romá Mateo. Colección Desafíos de la ciencia National Geographic. RBA editores.

Inicio       Ministerio de Industría, Economía y Competitividad

Estimulant les vocacions científiques és un projecte de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació de la Universitat de València, que compta amb el finançament de la Fundación Española de Ciencia y Tecnologia i el Ministerio de Ciencia, Innovació y Universidades

Sol·licitut de conferència al centre

Solicite per al meu centre aquesta conferència

Nom del centre:

Municipi:

Província:

Persona de contacte:

Telèfon de contacte:

Periode preferent d'impartició de la conferència;

Correu electrònic:

Autoritze a rebre informació de la Unitat de Cultura Cientifica i de la innovació de la Universitat de València

NO

Dret a la informació en la recollida de les dades

Les dades personals subministrades s'incorporaran al Fitxer de la Unitat de Cultura Científica  - Càtedra de Divulgació de la Ciència. Els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició al tractament podran exercir-se davant la Unitat de Cultura Cièntifica - Càtedra de Divulgació de la Ciència (C/ Serpis, nº 29. 46022 València).

La informació obtinguda serà processada per a la difusió de les activitats que realitza la Càtedra, la divulgació social de la investigació de la Universitat de València i dels avanços de la ciència i la tecnologia i del pensament científic (art. 5 L.O. 15/1999).

La Universitat de València, les seues fundacions i entitats associades estan adaptades a la LOPD i al RGPD. Tenim habilitada una adreça lopd@uv.es per a qualsevol informació, suggeriment, petició d'exercici de drets i resolució amistosa de controvèrsies en matèria de protecció de dades de caràcter personal. Més informació a https://www.uv.es "política de privacitat".