El Servei d’Educació Física aconsella sobre la importància de mantindre l’activitat física

  • Servei d'Esports
  • 21 d’abril de 2020
 
Imagen de la noticia

Quin lloc ocupa l'activitat física en la teua rutina diària d'aquests dies? I en jornades d'estudi? El Servei d’Educació Física i Esports de la Universitat dóna claus perquè l’estudiantat puga traure el major partit a la pràctica d'exercici en temporada de cremar-se les celles estudiant, fins i tot en una situació de confinament com l’actual.

La situació actual obliga a quedar-se a casa, però això no significa que s’haja d’estar immòbil. Quin lloc ocupa l'activitat física en la rutina diària d'aquests dies? Fins i tot ara que el curs continua de manera en línia i que ja estan els exàmens al cap, cal encabir l'exercici en la planificació personal?

Ací s’apunten els beneficis de mantindre’s activa i actiu a nivell cognitiu i els consells de Cristina Blasco, professora de la Universitat de València i coordinadora de la Unitat d'Investigació en Rendiment Físic i Esportiu (UIRFIES). Ella acosta algunes línies d'investigació existents al voltant de quins són els beneficis de l'exercici físic a nivell cognitiu:

  • Major rendiment en blocs d'estudi: La pràctica de 20 minuts d'exercici físic de certa intensitat ofereix un gran benefici entre blocs d'estudi.
  • Millora de l'atenció i activació: La capacitat d'atenció i d'activació es beneficia quan es realitza exercici físic previ al treball mental. “L'exercici físic realitzat prèviament al mental farà una activació cerebral, augmentarà el flux sanguini”, assenyala Blasco.
  • Major capacitat de retenció a llarg termini: A llarg termini, les persones que fan exercici físic milloren la seua capacitat de retenció. Així, Blasco indica que “l’exercici físic en períodes d'exàmens ajuda la retenció a llarg termini”.
  • Efecte sobre el son, l'efecte mediador. Una bona qualitat del son ajuda en el procés d'aprenentatge. “No és que l'exercici físic faça la persona més llesta, però sí que està comprovat que si es fa exercici físic es dormirà millor. El son és molt important per a aprendre. Per això, les persones que dormen i descansen bé fixen millor tot el que han fet», destaca Blasco.

Lluitar contra les hores de ‘cadira’

És clar que estudiar requereix moltes hores de cadira i el cos s’acaba ressentint. “Les hores d'estar assegut o asseguda ens fan molt més mal. Hi ha molts estudis sobre els efectes nocius del sedentarisme i estudiar, per desgràcia, és una actitud sedentària”, diu Blasco, qui afegeix que “si t’alces durant cert temps i fas exercici físic, ho compensaràs d'alguna forma”.

Claus per a traure el major partit a la pràctica d'exercici quan s’estudia

Cal establir una planificació d'hores d'estudi i moments en què una persona s’alça de la cadira per a fer exercici, fins i tot estant en confinament. Però, quin és el millor moment del dia per a practicar exercici? José Francisco Guzmán Lujan, llicenciat en Educació Física i graduat i doctorat en Psicologia, assenyalava recentment en una entrevista per al SEF que el ritme vital de cada persona determina quina és la millor hora per a fer exercici, bé a primera hora del matí o a la vesprada. “L'activitat física depén del bioritme personal”, indicava Guzmán, i explicava que “hi ha persones que són matutines i els va molt bé fer activitat física a primera hora del matí, perquè s'activen i això els va estupendament per a estar tot el dia activades. I hi ha persones que són més vespertines i prefereixen treballar al matí i a la vesprada entrenar una miqueta… s'alliberen de la pressió».

Recordeu que un cervell i un cos sa van de la mà.