L’alumnat aprèn en funció de com els ensenya el professorat, segons el Grup de Recerca en Pedagogia Universitària

  • Gabinet de Premsa
  • 8 de febrer de 2018
 
Membres del grup d'investigació GIPU.
Membres del grup d'investigació GIPU.

Un estudi del Grup de Recerca en Pedagogia Universitària (GIPU) conclou que l’alumnat universitari aprèn en funció de com els ensenya el professorat. El GIPU (http://gipu.blogs.uv.es/ es) és un grup interdisciplinari, que integra investigadors de quatre universitats valencianes i està dirigit pel professor Bernardo Gargallo López, del Departament de Teoria de l’Educació de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació.

Un primer projecte, realitzat entre 2003-2006, amb una mostra de 1.150 alumnes de 42 grups de tres universitats (Universitat de València, UPV i UCV), va permetre comprovar que l’alumnat universitari utilitzava diferents procediments per a aprendre (estratègies d’aprenentatge, enfocaments d’aprenentatge) i obtenia millor o pitjor rendiment en funció de la tipologia docent del professorat: aprenien de manera més profunda, amb actituds més positives i amb major motivació, obtenint millors qualificacions, amb professorat centrat en l’aprenentatge/centrat en l’alumne que amb professorat centrat en l’ensenyament, que feia ús de mètodes tradicionals, fonamentalment lliçó magistral i exàmens finals. 

L’últim projecte realitzat, entre 2013-2016, que el professorat participant en la recerca, pertanyent a tres universitats i un centre universitari associat (Universitat de València, UPV, UCV i Florida Universitària), va adoptar l’enfocament centrat en l’aprenentatge, fent ús de mètodes coherents, tant d’ensenyament com d’avaluació (treball cooperatiu, resolució de problemes, mètode del cas, projectes, treballs de recerca, lliçó magistral participativa, preguntes, portafolis, mapes conceptuals, etc.), va confirmar que l’alumnat usava estratègies d’aprenentatge més elaborades i enfocaments profunds d'aprenentatge, adquiria capacitats cognitives i metacognitives més complexes i valorava positivament l’entorn d’aprenentatge articulat pels seus professors, al mateix temps que obtenia millor rendiment, en comparar la seua situació en acabar la docència d’aquest professorat amb la seua situació en començar-la. La mostra utilitzada va ser de més de 2.700 alumnes de 72 professors i quasi 100 grups.

El professor Bernardo Gargallo, director del grup, afirma que cal canviar els mètodes per a aconseguir un aprenentatge de més qualitat i alumnat excel·lent. “Hem de potenciar l’aprenentatge autònom i autoregulat de l’alumne i el seu compromís en el procés. La nostra prioritat ha de ser l’aprenentatge de l’alumnat articulant mètodes d’ensenyament i avaluació que han mostrat la seua eficàcia quan es combinen adequadament, especialment en els primers cursos, en què hi ha una taxa important de fracàs i abandó. L’ús dels mètodes centrats en l'alumne o centrats en l'aprenentatge aconsegueix un major compromís de l'alumne, una major motivació, un aprenentatge de major qualitat i millors resultats acadèmics. És cert que també exigeix un major compromís i esforç al professorat, però val la pena”, indica.

El GIPU és un grup amb una trajectòria ja dilatada, que porta 15 anys investigant sobre processos d’ensenyament-aprenentatge en la universitat. Fruit d’aquest treball és el desenvolupament de quatre projectes competitius de R+D+i aconseguits en convocatòries públiques competitives (Ministeri de Ciència i Tecnologia, MICINN, MINECO), l'últim d'ells recentment obtingut en l'última convocatòria del MINECO, que li han permès aprofundir en els mètodes d’ensenyament i avaluació desenvolupats en la universitat i en el seu impacte en l’aprenentatge i rendiment dels estudiants universitaris, en l’estudi del perfil dels estudiants excel·lents i en el que suposa un canvi metodològic orientat a l'aprenentatge dels alumnes. El projecte que va a desenvolupar actualment pretén concretar el disseny de la competència “aprendre a aprendre” per als graus universitaris, una competència summament rellevant en un context d’aprenentatge permanent.

A partir dels treballs desenvolupats fins al moment, aquest grup ha publicat un repertori notable d’articles en revistes JCR, d’impacte, nacionals i internacionals (European Journal of Psychology of Education, Revista Española de Pedagogía, Educación XX1, Anales de Psicología, Cultura y Educación, Bordón, Estudios sobre Educación, etc.) i diversos capítols de llibres i un llibre. Aquest últim recentment publicat, versa sobre Ensenyament Centrat en l’Aprenentatge i Disseny per Competències en la Universitat.
 

Més informació: