Especialistes en Turisme aposten per la sostenibilitat ambiental i social del sector per a garantir la seua viabilitat

  • Vicerectorat d'Igualtat, Diversitat i Polítiques Inclusives
  • 29 de setembre de 2021
 
Participants en l'encontre

El futur del turisme passa per una total implicació en la sostenibilitat social i ambiental. Aquesta és una de les premisses en què han coincidit especialistes del sector turístic empresarial i institucional que s’han reunit en la Fundació Universitat Empresa de la Universitat de València dins del cicle II Trobada per la Sostenibilitat que organitza el Vicerectorat d'Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat de la Universitat de València.

La trobada s'ha centrat en aquesta segona sessió en el Turisme i ús sostenible del territori. Els drets del planeta i els drets de les persones sobre el planeta. La taula redona ha tingut lloc aquest dimarts i ha reunit Adolfo Utor, president de Baleària; Antonio Bernabé, director gerent de la Fundació Visit València; Enrique Yeves, coordinador per a Espanya del 75 aniversari NNUU i anterior director de la FAO a Espanya; i Aurora Pedro, directora de la Càtedra Nova Transició Verda i consultora de l'Organització Mundial del Turisme. El regidor de Turisme de l'Ajuntament de València, Emiliano García ha presentat l'acte, moderat per la periodista Nuria García Cebriá.

Durant la trobada Adolfo Utor ha apuntat que “l'empresa que no estiga a favor de la sostenibilitat, no estarà en un futur, perquè els inversors es fixen cada vegada més en empreses que són sostenibles social i mediambientalment". Utor ha recordat que en Baleària, des de la seua fundació en 1998, han aplicat de manera intuïtiva la responsabilitat corporativa fins i tot quan encara no es parlava d'ella. “Només des del convenciment es poden implantar programes de sostenibilitat”, ha indicat, i ha afegit que “els valors intangibles com la sostenibilitat cada vegada es valoren més i aquests valors afecten directa i positivament en el rendiment de l'empresa”.

El turisme representa 15,5% del PIB en la Comunitat Valenciana, per la qual cosa, tal com s'ha apuntat en la taula, parlar de turisme és parlar d'un dels pilars de l'economia valenciana.

Així, Antonio Bernabé ha destacat que el sector del turisme, excepte el cas de les grans cadenes o espais com l’Oceanogràfic, està conformat sobretot per micropymes. “L'objecte és estendre el procés que hem iniciat de sostenibilitat a totes les micropymes”, ha explicat. En aquest sentit, ha insistit que és fonamental la formació i també les convocatòries d'ajudes europees, que seran decisives.

Bernabé ha recordat que “València és la primera ciutat mundial a mesurar i verificar la petjada de carboni de la totalitat de l'activitat turística, i a més d'ajudar-nos a impulsar la sostenibilitat, ens ha proporcionat una reputació molt positiva, apareixent en nombrosos rànquings internacionals. Aquest retorn de la inversió és millor que qualsevol campanya de màrqueting”.

En la seua intervenció Enrique Yeves s'ha referit al fet que “el futur del turisme o és sostenible o no hi haurà turisme” i ha destacat tres qüestions. D'una banda, que cal optimitzar els recursos naturals i cuidar la diversitat biològica; en segon lloc, que cal respectar la cultura local; i en tercer lloc, s'ha de redistribuir la riquesa (crear ocupació estable i reduir la pobresa en les comunitats locals).

Yeves ha apostat perquè “hem d'inventar-nos uns mètodes de quantificació diferents des del punt de vista del desenvolupament. Veiem el benefici econòmic a curt termini, uns resultats que no contemplen els resultats a mitjà i llarg termini com en el cas de la sostenibilitat.”

Per a Yeves, hi ha tres elements en joc en el turisme sostenible: empreses, ciutadania i administració. “I és l'administració la que ha de prendre les regnes de la sostenibilitat. Aquesta és la que ha de marcar les regles del joc”, ha apuntat.

Yeves ha explicat que les empreses ja se n’estan adonant dels avantatges d'associar-se a l'agenda 2030, però això s'ha de concretar amb mesures concretes. A més, ha reconegut que la sensibilitat de l'opinió pública i turistes també ha avançat molt.

D'altra banda, l'expert preveu que dins de quatre o cinc anys es tornarà a les mateixes xifres de turisme massiu.

Per a Aurora Pedro és necessari un gran canvi en el sistema: “El que estem dissenyant amb aquesta transformació és un nou paradigma empresarial”. Aurora Pedro ha destacat que no és sostenible volar de València a Roma per trenta euros, almenys fins que no hi haja una alternativa de tecnologia i d'energies. “No és factible i no és adequat. Com a planeta no ens ho podem permetre. El model low cost està en procés de revisió. Però encara falta aquestaa reflexió”, ha apuntat.

Aurora Pedro ha assenyalat que “encara que en la part mediambiental és on més s'ha avançat, continua preocupant la part social, on no s'està avançant a la mateixa velocitat. Tenim el cas de les conegudes Kellys dels hotels i les dures condicions en les quals treballen”.

La vicerectora d'Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat, Elena Martínez, ha tancat la jornada recordant "la necessitat d'un Nou Pacte Verd (Green New Deal) autèntic i que pense en el llarg termini que abaste els efectes de la Globalització. L'esforç ha de ser mundial: la solució no passa només Europa ni els Estats Units, sinó també per la Xina i l'Índia". 

Martínez ha assenyalat l'important paper de la universitat en aquesta transformació: "des de la universitat podem posar el nostre granet d'arena. Compteu amb la nostra investigació, compteu amb una docència compromesa amb la transversalitat i els ODS, amb els drets humans, compteu amb una governança i aliances compromeses… Som una peça de l'engranatge."