El grup SiMis de la UV: 'L'estada al RCC Harvard ens va permetre una ruptura metodològica amb el que estàvem fent fins aquest moment'

  • Gabinet de la Rectora
  • 20 de desembre de 2018
 
RCC Harvard

Investigadors de la Universitat de València, pertanyents al grup SiMiS (Studying and improving Mathematics instruction in secondary schools in Spain), varen gaudir d'una beca del Real Col·legi Complutense (RCC Harvard) per a realitzar una estada de recerca en la Universitat d'Harvard durant el passat mes de juliol. El grup està format per Irene Ferrando, Carlos Segura, Marta Pla i Rafael Crespo.

Podeu explicar breument el projecte de recerca en el qual esteu.

L'objectiu de l'estudi és investigar sobre l'actuació del professorat de secundària i batxillerat de matemàtiques. Per això, varem dissenyar una eina d'anàlisi a través de vídeos que permet, quan el professor està donant una classe, analitzar diferents aspectes des de com està impartint les matemàtiques fins a com gestiona l'aula. Aquesta eina, que la estiguerem treballant en reunions prèvies, la varem estar definint durant la nostra estada al RCC Harvard, gràcies a la bateria de vídeos que ja teníem gravats de professors de matemàtiques impartint docència i la bibliografia prèvia sobre el tema.
Cal destacar que la ferramenta intenta ser objectiva, no jutja si el professor dóna bé o malament la classe. El que pretén és analitzar si observem una sèrie d'elements o no.

Quins objectius persegueix aquest estudi?

Són diversos els objectius que tractem. Un dels primers objectius és classificar els tipus de classe per així, per exemple, investigar si les classes de matemàtiques a Espanya tenen algun component cultural o no. D'ací, comprovar si aquest instrument, que en un principi està adaptat a la realitat espanyola, té diferències amb altres països, el que permetrà fer estudis comparatius entre la docència a Espanya i altres països.
Un altre objectiu que ens agradaria a llarg termini és veure la seua utilitat en la formació de professors, tant en la formació inicial com en la contínua. L'eina promou una reflexió sobre la pràctica, convertint-se així en una eina autoformativa i de millora.
Finalment, un objectiu a llarg termini és veure si és adaptable per analitzar les classes de primària.

En quina fase esteu del projecte de recerca?

La fase actual en què estem treballant és en la de refinament de la ferramenta d'anàlisi, validant-la mitjançant el visionat de 99 vídeos.
Les dues primeres setmanes d'estada a Harvard varen ser purament de raonament teòric, mentre que les dues últimes setmanes varem realitzar diverses discussions per analitzar com d'efectiva era l'eina, què faltava, què recollia i què no, ...

Quin valors vos ha aportat l'estada al RCC Harvard per al vostre projecte de recerca?

Foren diversos, però el principal és que l'estada allà ens va permetre una ruptura metodològica amb el que estàvem fent fins a eixe moment, gràcies a poder veure el funcionament de treball dels anglosaxons. Possiblement, si la investigació només s'hagués fet a Espanya, cadascun ens haguérem quedat tancats en la nostra cuirassa de sensibilitat teòrica, mentre que la metodologia més pragmàtica anglosaxona de treballar i anàlisi ens ha ajudat a coordinar-nos millor i poder col·laborar entre tots amb més efectivitat .
D'altra banda, el canvi d'ubicació fa molt, de sortir-nos del nostre lloc de treball i vida, permet treure'ns del nostre context, ajuda a centrar-nos.
A més, tinguerem l'oportunitat de participar en un seminari que va haver-hi al juliol a Harvard sobre didàctica i resolució de problemes en matemàtiques.
I finalment, el tenir la possibilitat de reunir-nos, no només amb professorat de Harvard que treballa en l'estudi com John Star i Heather Hill, sinó també amb altres investigadors estrangers convidats a Harvard que ens van poder ajudar en algunes sessions de treball.
Tot això ens ha permès enriquir-nos.

Arran d'aquesta investigació, s'obren noves línies de treball?
Durant aquest projecte, s'ha obert un nou aspecte i tema d'anàlisi que és la flexibilitat en la resolució de tasques matemàtiques, i per la que possiblement apostem en el futur

Què us ha aportat aquesta investigació en el vostre treball diari a la Universitat?
Diverses coses, però com hem dit, el més important ha estat el canvi d'enfocament que hem experimentat respecte a la línia d'investigació que estàvem realitzant. I tot això ha estat gràcies a poder treballar amb el RCC Harvard.
Així mateix, el que s'ha après no només ho estem aplicant a la pròpia recerca que estem fent, sinó també en el nostre dia a dia de formació a la Universitat.

La vostra investigació ha obert la curiositat d'alguns companys vostres?
A partir de la nostra investigació i estada al RCC Harvard, sí que hi ha hagut diversos companys d'altres departaments, facultats i fins i tot d'altres universitats que s'han interessat per saber els requisits per a poder realitzar investigacions i beques en l'RCC Harvard.

Quina és la valoració final què feu de la vostra estada al RCC de Harvard?
Extremadament positiva. Tot van ser facilitats en la nostra estada a Boston, fins i tot la forma en què es realitza les ajudes econòmiques. Hem d'agrair molt la col·laboració i ajuda que vam rebre per part de Manuel Guillén, John Star i Heather Hill.