Passat, present i futur de la dona en la ciència en un concurs per a alumnat preuniversitari

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 7 de març de 2024
 
equip premiades

“No tingueu por de ser les primeres de la classe”, va expressar una alumna de l’IES Pere Boïl, integrant de l’equip guanyador d’un dels premis atorgats en la gala de lliurament de la VII edició del concurs de vídeos “De major vull ser com...”. “Sou les científiques i els científics del futur”, va remarcar Sylvia Martínez, vicerectora d’Igualtat, Diversitat i Polítiques Inclusives de la Universitat de València, en aquest acte dirigit a estudiantat d’Educació Secundària Obligatòria (ESO), Batxillerat i Formació Professional ( FP) i que té per objectiu identificar i investigar referents de dones o col·lectius de dones en disciplines científiques, tecnològiques i innovadores.

“Estimular i encoratjar la vocació científica de les joves és la manera de construir una societat on l’excel·lència i el talent no coneguen límits de gènere”, va declarar Mariola Penadés, directora general d’Innovació i Investigació de la Conselleria de Sanitat.

“El sostre de vidre és un problema que afecta no només la dona científica sinó totes les dones en general”, va comentar una docent de l’IES Blasco Ibáñez de València en la gala, celebrada l’1 de març al Saló d’Actes del Rectorat de la UV, on es va reivindicar un any més la importància de la dona en la ciència davant de la invisibilització que ha patit al llarg de la història pel sistema patriarcal.

“De major vull ser com…” és un certamen que organitza des del 2018 la Universitat de València juntament amb Fisabio, organisme dependent de la Conselleria de Sanitat i que enguany s’ha ampliat a altres centres de Sanitat. Dotat amb 16.000 euros, en aquesta setena edició hi han participat 350 alumnes de 32 centres educatius valencians, que han aportat 89 vídeos (un rècord de participació) en què es reivindica el treball de 102 dones científiques.

En la categoria de Millor Producció Audiovisual han estat premiats els vídeos “Carta a su hija”, de l’IES Pere Boïl de Manises i “Volar”, del Julio Verne School de Torrent. En la categoria de Millor Guió s’han reconegut les obres “Mujer tenías que ser”, del Col·legi Sant Josep i Santa Anna de Torrent, i “Trenquem el sostre de vidre”, de l’IES Blasco Ibáñez de València.

En l’apartat de Vídeo més Innovador per la Selecció del Personatge, es va premiar “Estrellas de oriente”, de l’IES Cid Campeador de València, sobre la figura pionera a la medicina índia Anandibai Golparao. També es va reconèixer el vídeo “Gitanjali Rao, científica referente para las adolescentes”, de l’IES Malilla de València, que documenta l’invent de la jove nord-americana, un dispositiu per detectar la presència de plom a l’aigua.

A més, els equips guanyadors dels dos premis del vot del públic han estat els següents: en la modalitat d’ESO i Cicle bàsic d’FP, han estat el vídeo “Las chicas del Eniac” de l’IES Canónigo Manchón de Crevillent amb 826 vots, mentre que, per a Batxillerat i cicle mitjà i superior d’FP, el vídeo guanyador ha estat “Fa uns quants anys...” de l’IES Jaume II El Just de Tavernes de la Valldigna (873 vots).

També s’han lliurat dos accèssits als vídeos “Probablemente estaré equivocada”, del Col·legi Engeba de València i “Siempre hay referentes”, de l’IES Vicent Andrés Estellés de València. 

 

 

Jurat de dones especialistes

Els vídeos premiats han estat seleccionats per un jurat format per especialistes relacionats amb la ciència, la igualtat, l’educació, la investigació, la creació i la cultura. Són: Oti Rodríguez, tècnica de Comunicació de la Universitat d’Alacant; Delfina Roca, responsable secció de coordinació de Divulgació Científica de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) de la Universitat de Múrcia; i Leonor Goicoechea, agent d’igualtat i formadora en gènere d’Associació per la Coeducació.

També formen part del jurat representants de cada entitat organitzadora: Patricia Souto, tècnica audiovisual de la Universitat de València; Andrea Blanco, tècnica de comunicació de Fisabio; Javier Ripoll, coordinador de l’Àrea d’Informàtica de l’Institut de Recerca de La Fe; Olga María Rivero, investigadora emergent Miguel Servet al Grup de Recerca en Psiquiatria i Malalties Neurodegeneratives de l’Institut de Recerca Sanitària INCLIVA; i Ana Tobarra, tècnica de qualitat de l’Institut de Recerca Sanitària i Biomèdica d’Alacant. A més, la gala va ser conduïda per Helena González Burón, de Big Van Ciència.

 

 

El concurs

En l’organització del concurs “De major vull ser com…”, a part de la Universitat de València, la Conselleria de Sanitat participa amb les entitats següents: la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica (Fisabio), l’Institut de Recerca Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL), l’Institut de Recerca Sanitària de la Fe (IIS La Fe) i l’Institut de Recerca Sanitària INCLIVA.

Els objectius del concurs són, principalment, reconèixer el paper clau en les disciplines científiques i tecnològiques que les dones han tingut en el passat i tenen en el present, visibilitzar l’impacte que el patriarcat ha produït a la vida d’aquestes dones científiques i trajectòries professionals, promoure el despertar de vocacions científiques i tecnològiques entre les xiquetes i les adolescents, i contribuir a l’educació en igualtat, posant en valor els seus descobriments i la seua contribució al benestar de la ciutadania.

La mecànica consistia a enregistrar un vídeo de màxim 3 minuts on es mostre quina és l’aportació científica i/o tecnològica d’una dona i d’un col·lectiu de dones. Aquesta convocatòria està oberta a tots els estudiants de secundària, batxillerat i formació professional de qualsevol institució educativa a la Comunitat Valenciana.

Els vídeos havien de tractar una de les temàtiques següents, segons les bases del concurs: figures històriques destacades pels seus descobriments o invents, o dones que actualment siguen també un referent tant acadèmic com personal, comunitari, professional o fins i tot polític. El clip ha d’explicar la rellevància de la figura escollida i com aquesta ha contribuït o contribueix al benestar de la societat.

La borsa econòmica d’aquesta setena edició es lliura tant a l’estudiantat que ha elaborat els vídeos com als centres educatius d’on procedeixen, que els destinen a adquirir material científic i tecnològic.

A la gala de lliurament de premis, Javier Quesada, director de la Fundació Valenciana d’Estudis Avançats, membre de l’Acadèmia Europea de les Ciències i les Arts, i president executiu dels Premis Rei Jaume I, va destacar la importància d’aquest tipus de concursos: “La dotació econòmica dels premis Rei Jaume I s’inverteix en la pròpia ciència: promocionar la carrera de joves, adquirir equipaments i tecnologia… I la motivació del concurs ‘De major vull ser com…’ és crear vocacions científiques a la joventut de el nostre país i reconèixer el treball de les dones en la ciència”.