Presentació del llibre sobre el mapa escolar de València, editat per la Universitat

  • Gabinet de Premsa
  • 18 de juliol de 2023
 
Detall de la coberta.
Detall de la coberta.

Aquest dimecres (19 de juliol) se celebra un seminari de presentació del llibre ‘La reproducción de las desigualdades sociales en el sistema educativo. El mapa escolar de València’, una investigació dirigida pel professor José Manuel Rodríguez Victoriano, que ha estat editada per Publicacions de la Universitat (PUV). L’acte començarà a les 19 hores al Centre de Cultura Contemporània Octubre (carrer Sant Ferran, 12, de València).

A més de José Manuel Rodríguez, hi intervindran les autores i els autors de la publicació, acompanyats per Jaume Martínez-Bonafé, professor de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat; Enrique Martín Criado, professor de la Universitat Pablo de Olavide; i Francisco Murillo, professor de la Universitat Autònoma de Madrid.

Segons els autors del treball, l’educació és un “fenomen social total” i el seu coneixement requereix l’anàlisi concreta de les seues dimensions històriques, legislatives, econòmiques, socials, pedagògiques i polítiques. En aquesta direcció, es mostra, des de l’anàlisi jurídica-constitucional, “l’estreta relació entre el dret de les famílies a la lliure elecció de centre educatiu i la segregació escolar en la societat espanyola”. Des de les altres dimensions històriques, socials i pedagògiques, l’estudi constata que l’element que més contribueix a l’alta segregació és l’existència de la doble xarxa escolar finançada amb diners públics, ja que les escoles concertades afavoreixen d’una forma determinant la segregació dels estudiants tant per nivell socioeconòmic com per origen nacional o gènere.

Amb l’estudi de cas del mapa escolar de la ciutat de València s’analitzen la distribució desigual de la despesa pública en educació, les polítiques de zonificació, els criteris de baremació, el procés d’admissió de l’alumnat, la desigualtat d’oportunitats educatives i els processos de segregació escolar. La proposta inclou un pla d’acció contra aquesta última que concreta mesures i actuacions en àmbits fonamentals del procés escolar.

La investigació naix d’un conveni entre l’Ajuntament de València i la Universitat de València que respon a un model de col·laboració no mercantil entre les universitats i l’Administració pública que assumeix la investigació en les universitats públiques com un “bé comú” i implica una aposta explícita per la seua democratització mitjançant la seua transferència als diferents agents socials implicats. El llibre finalitza amb l’anàlisi sociològica del procés de persecució política i jurídica i criminalització mediàtica que va patir la pròpia investigació. Un procés inèdit en la investigació sociològica espanyola des de la finalització de la dictadura del general Franco.

Arxivat en: Lletres