El professor Manuel Cuadrado parla sobre les motivacions del consum cultural a La Nau

  • 5 d’abril de 2017
 
Manuel Cuadrado

El professor de la Universitat de València Manuel Cuadrado oferirà aquest dijous, dia 6 d’abril, la conferencia ‘Emocions i motivacions en el consum d’activitats culturals’, al Centre Cultural La Nau. Aquest acte, que començarà a les 19 hores, a l’Aula Magna, s’inscriu en el programa del Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la Universitat de València ‘Art i ment’, posat en marxa aquest curs.

La conferencia explorarà la relació entre les emocions i el consum cultural. D’acord amb el professor, “conéixer el paper que exerceixen les emocions, però també les motivacions, és una necessitat, perquè no solament ens porten a practicar i consumir activitats artístiques, sinó que això produeix al seu torn una millora de les emocions positives, amb la repercussió consegüent en la nostra salut”. No obstant això, afegeix, “la societat ha considerat prioritària la raó, l’intel·lecte, per deixar de costat el rellevant paper que juguen les emocions en la nostra vida, que són claus en eleccions tan importants com escollir una parella, emetre un vot, triar un menú o assistir a un espectacle teatral”. D’un temps a aquesta banda, afegeix que diverses disciplines com la neurociència, la psicologia però també la sociologia i el màrqueting, entre altres, han començat a estudiar-les.

Manuel Cuadrado García és professor titular del departament de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València, Espanya. La seua principal línia de recerca és el màrqueting en el sector de les arts. Sobre aquest tema, ha participat en nombrosos congressos nacionals i internacionals i ha publicat en diversos journals. És coautor dels llibres ‘Màrqueting de les arts i la cultura; el consum de serveis culturals’; i ‘Mercats culturals: dotze estudis de màrqueting’. Va ser president de la 9a Conferència Internacional en Gestió de les Arts i la Cultura (AIMAC07), del II Workshop en Economia i Gestió de la Cultura (2010), de diverses Jornades Academicoprofessionals sobre Màrqueting i Arts Escèniques, i director del màster oficial en Gestió Cultural de la Universitat de València. És membre del Comitè Editorial de l’International Journal of Arts Management i revisor de diverses publicacions científiques. Ha estat investigador convidat, i ha impartit també docència a la London School of Economics, (Londres, Regne Unit), l’HEC (Mont-real, Canadà) i a la Università Bocconi (Milà, Itàlia), entre d’altres. Així mateix ha impartit nombrosos seminaris, cursos de postgrau i conferències, i col·labora amb diferents entitats i projectes de naturalesa cultural.

El programa ‘Art i Ment’
‘Art i ment’ (http://www.uv.es/cultura/artiment) és un projecte d’intervenció sociocultural promogut pel Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la Universitat de València. Es tracta d’un programa que uneix psicologia, educació i experiència estètica per fomentar l’autoestima, la motivació, creativitat i sensibilitat artística en xiquets i xiquetes de 10 i 11 anys, una edat molt important per al seu desenvolupament. El programa està sent avaluat amb tests i entrevistes dissenyats per professionals. Totes les activitats són gratuïtes i la matrícula es va tancar ràpidament, un èxit que convida a la seua continuïtat el pròxim curs.

La posada en marxa d’aquest programa ha estat possible gràcies a la Fundació General de la Universitat de València i a la implicació de diverses entitats: Caixa Popular, Fundació Per Amor a l’Art, Fundació Antonia Mir, Berklee College of Music de València, Facultat de Psicologia de la Universitat de València (màster Universitari en Investigació, Tractament i Patologies Associades en Drogodependències), Conservatori Professional de Música de València, United Nations Office on Drugs and Crime, Associació ÀMBIT, Fundación por la Justicia, IVAJ (Generalitat Jove) i els col·legis públics Cervantes, Dr. Olóriz, Primer Marquès del Túria, Mestalla i Mare de Déu dels Desemparats.