El programa Amgen TransferCiència connecta personal científic i alumnat valencià a través de la genètica i la biotecnologia

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 15 de febrer de 2024
 
Imagen de la noticia

El programa educatiu de foment de l’aprenentatge i les vocacions científiques en biotecnologia i genètica Amgen TransferCiència ha començat aquest mes de febrer la seua cinquena edició a la Comunitat Valenciana (curs 2023-2024). Cinc investigadors, tres dones i dos homes, impartiran classes magistrals i tallers pràctics per a 140 alumnes de 4t d’ESO i 1r i 2n de batxillerat de 5 centres educatius de la Comunitat (4 a la província de valència i 1 a Alacant).

El programa, organitzat per la biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI en les seues sigles catalanes), pretén millorar l’aprenentatge de les ciències, amb especial atenció en la biotecnologia i la genètica.

L’equip d’Amgen TransferCiència per a aquesta edició està integrat per Cecilia Picazo, Alba Arévalo i Víctor Garrigós, de l’Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I²SysBio), del CSIC-Universitat de València; Belén Llobregat, de l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments (IATA-CSIC), i Borja Sáez de la Fuente, de l’Institut de Biomedicina de València (IBV-CSIC).

El programa forma el personal investigador perquè plantege a l’alumnat situacions d’aprenentatge que connecten amb contextos de la vida real, amb l’objecte de fomentar vocacions en biotecnologia i genètica. Les activitats es duran a terme a centres de la ciutat de València (3); l’Eliana (València) i Teulada (Alacant).

Les investigadores i els investigadorsproposen escenaris que connecten diferents blocs del currículum, com salut i malaltia, immunologia i genètica, i evolució en ESO; i sabers de genètica, immunologia, biotecnologia i evolució en batxillerat, amb els seus camps de recerca. Així, l’alumnat no només amplia i consolida els seus coneixements en els àmbits de genètica i biotecnologia, sinó que el programa també els permet tenir una visió real de la ciència i la figura de l’investigador o la investigadora.

Present per cinquécurs consecutiu a la Comunitat Valenciana, Amgen TransferCiència és un projecte d’àmbit estatal ambcinc edicions de trajectòria. En aquest curs, ha ampliat la cobertura a nivell estatal, i ha arribat a 31 localitatsde Catalunya, Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana, Illes Balears i Galícia.

L’equip científic total l’integren 34 investigadors (un 32% investigadors postdoctorals, un 65% predoctorals i un 3% investigadors sènior), el 76% dels quals són dones, que col·laboraran amb 35 centres escolars d’aquestes 5 comunitats autònomes. A més, el programa ofereix a l’alumnat la possibilitat de participar en un concurs de comunicació científica, en el qual poden presentar un vídeo de 2 minuts en què expliquen un concepte aprés o el resultat del taller pràctic.

Veure i experimentar la investigació científica a classe

Les activitats inclouen sessions experimentals a les aules aplicades a diferents temàtiques de l’àmbit biotecnològic,amb el suport de l’ús de kitsELISA(enzimoimmunoanàlisis d’absorció), per a la detecció i quantificació de substàncies específiques en mostresbiològiques, com proteïnes, anticossos i marcadors; PCR(reacció en cadena de la polimerasa) per a detectar organismes modificats genèticament, i de la tècnica d’electroforesis per a separar i aïllar molècules d’ADN, ARN o proteïnes en funció de la seua mida i càrrega elèctrica.

“Posar en contacte l’alumnat amb l’investigadori explicar, de forma propera, els principals temes d’actualitat i les tècniques de treball de la biotecnologia és una fórmula molt efectiva d’orientar l’interés i el futur professional dels jovescap a la ciència en general”, explica Víctor Garrigós, de l’Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I²SysBio), del CSIC-Universitat de València, integrant d’Amgen TransferCiència, que desenvoluparà la seua classe pràctica i taller a l’IES 26 Misericòrdia de València. En la seua opinió, “conéixer de primera màels avanços que estem fent en genètica i biotecnologia i la seua projecció real és unafórmula molt efectiva per a estimular l’interés de l’alumnat”.

Alba Arévalo (I2SysBio – CSIC – UV)

“El que és invisible als ulls”

Centre educatiu: IES Teulada, Teulada (Alacant), 2 de febrer

Fins al segle XX es creia que la presència de microorganismes en el cos humà únicament generava infeccions i malalties. Amb les anàlisis de la microbiota, sabem que la meitat de les nostres cèl·lules són humanes i l’altra meitat són bacterianes. En la sessió teòrica es tractaran conceptes de microbiologia bàsica, microbiota humana, probiòtics i la seua relació amb la salut de les persones. En la pràctica, es plantejarà el desenvolupament d’una vacuna probiòtica, mitjançant tècniques de microbiologia, biologia sintètica i immunologia, i l’ús d’un kit ELISA.

Belén Llobregat (IATA)

“Detecció d’Organismes Modificats Genèticament per PCR”

IES Patraix (València), 1 de març

En la sessió teoricopràctica, es començarà explicant les bases generals de la biotecnologia. A continuació, el taller pràctic posarà a l’alumnat en el paper d’un investigador d’una empresa biotecnològica especialitzada en seguretat alimentària que ha de detectar potencials organismes modificats genèticament (OMG) i transgènics en un lot amb mostres reals de 4 diferents cultius de tomaques. Per fer-ho, duran a terme pràctiques amb kits de reacció en cadena de la polimerasa (PCR) i tècniques d’electroforesi en gel d’agarosa.

Borja Sáez de la Fuente (IBV-CSIC)

“Buscar una agulla en un paller. És tan difícil com sembla?”

IES Eliana, l’Eliana (València), 26 de març

L’alumnat forma part d’un suposat laboratori que disposa d’una tècnica per detectar la presència d’organismes modificats genèticament (OMG). Un supermercat els contracta per identificar productes amb OMG.A l’inici de la classe teòrica se’ls presentarà la situació, i des d’ací se’ls anirà introduint aspectes bàsics relacionats amb l’enginyeria genètica i les seues diferents aplicacions. Al taller pràctic, hauran de ser capaços d’establir un protocol per dur a terme la tasca que se’ls ha plantejat mitjançant l’aplicació d’un kit PCR de detecció d’OMG.

Víctor Garrigós Contelles (I2SysBio – CSIC – UV)

“Enzims de restricció en biotecnologia”

Centre educatiu: IES 26 Misericòrdia (València), 26 de març

Situats com a potencials investigadors d’una empresa biotecnològica que ofereix serveis analítics a la carta, l’alumnat haurà de dur a terme una electroforesi en gel d’agarosa sobreuna mostra per determinar si s’ha aconseguit aïllar i purificar uns enzims de restricció (proteïnes aïllades a partir de bacteris que tallen seqüències d’ADN), que han digerit l’ADN d’un virus bacteriòfag i d’un plasmidi (molècula xicoteta d’ADN circular que es troba en els bacteris i d’altres organismes microscòpics). L’activitat repassa l’evolució històrica i tecnològica de la biotecnologia, i se centra en els enzims de restricció.

Cecilia Picazo Campos (I2SysBio – CSIC – UV)

“A la recerca de l’assassí/in@”

Parc Col·legi Santa Ana (València), data pendent (febrer o abril)

L’activitat pressuposa que hi ha hagut un assassinat. Al lloc del crim es troben mostres biològiques de l’assassí/assassina. Amb aquestes mostres, l’alumnat podrà extraure l’ADN, amplificar-lo, separar-lo, visualitzar-lo i comparar-lo amb altres mostres per determinar, dels tres possibles sospitosos, qui és el culpable.

 

Sobre l’FCRI

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) divulga la recerca i la innovació entre la societat per fomentar la cultura científica, les vocacions cientificotècniques entre els joves i l’emprenedoria i la col·laboració publicoprivada en R+I.

Més informació a www.fundaciorecerca.cat

 

Sobre Amgen

Amgen és una companyia pionera en biotecnologia que té el compromís d’aprofitar al màxim el potencial de la biologia per a aquells pacients amb malalties greus, descobrint, desenvolupant, fabricant i proporcionant tractaments humans innovadors. L’enfocament comença amb l’ús d’eines com ara la genètica humana avançada, per descobrir les complexitats de la malaltia i entendre els fonaments de la biologia humana.Amgen se centra en àmbits de grans necessitats mèdiques no cobertes i aprofita la seua experiència en la fabricació de productes biològics per obtenir solucions que milloren els resultats sanitaris i milloren la vida de les persones.

 

Més informació: www.amgen.es i https://www.linkedin.com/company/amgen-españa.

Imatges: