La realitat virtual ajuda que els xiquets obesos disfruten més de l’activitat física

  • 29 d’abril de 2016
 
Realitat Virtual

La incorporació de la realitat virtual distrau els xiquets i redueix la seua sensació de fatiga. Així es desprén d’un estudi desenvolupat per equips d’investigació de la UV, UPV, la Universitat CEU Cardenal Herrera i el Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa-Fisiopatologia de l'Obesitat i Nutrició. Les conclusions del seu estudi van ser publicades el passat mes de febrer en la revista Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking.

La realitat virtual pot ser una eina de gran ajuda per al tractament de l'obesitat infantil. Segons ha demostrat un equip d'investigadors de la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Universitat CEU Cardenal Herrera i el Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa-Fisiopatologia de l'Obesitat i Nutrició (CIBEROBN), dependent de l'Institut de Salut Carlos III, la incorporació d'aquestes tecnologies a la pràctica clínica contribuiria a lluitar contra el sedentarisme i afavoriria l'exercici entre els xiquets obesos. 

“La clau resideix que els xiquets disfruten més de l'exercici, s'obliden que estan corrent pel que la sensació de fatiga disminueix. La realitat virtual els distrau i aguanten millor una sessió d'exercici”, apunta Jaime Guixeres, investigador de LabLeni de la Universitat Politècnica de València. 

Per a arribar a aquesta conclusió, els investigadors valencians van dur a terme un estudi amb un total de 109 xiquets, d'entre 10 i 15 anys d'edat, la majoria d'ells participants en l’Escola d’Estiu de la Universitat Politècnica de València. 

Les proves van consistir en dues sessions de passeig i carrera contínua en cinta, de huit minuts de durada: en una d'elles, els xiquets se submergien en un entorn virtual –creat pels investigadors de la UPV- que incorporava un avatar que es desplaçava al ritme de cada participant; la segona de les proves era passeig i carrera contínua sense cap element extra.

En cadascuna d'elles, els investigadors van avaluar la resposta cardiovascular dels xiquets, així com diferents variables psicològiques com a cansament percebut, sensació de gaudi i capacitat atencional dels xiquets. L'anàlisi de les variables psicològiques es va dur a terme mitjançant un test dissenyat per un equip d’investigació de la Universitat de València. 

A partir d'aquestes variables, van constatar que els xiquets obesos es diverteixen i distrauen més quan incorpores la realitat virtual, la qual cosa incideix en eixa disminució de la sensació de fatiga. En el cas dels xiquets normopes, no van advertir pràcticament diferencia d'atenció/distracció entre l'exercici en l'entorn virtual i el neutre. 

Per a Rosa Baños, de la Facultat de Psicologia de la Universitat de València, aquest estudi permet avançar en la comprensió dels mecanismes pels quals la realitat virtual pot ser fonamental per al pas del sedentarisme a l'activitat en el tractament de l'obesitat infantil. “Els resultats obtinguts demostren la seua validesa com a eina de suport en aquests casos; i la seua incorporació a aquests programes seria molt senzilla”, afig Ausiàs Cebolla, membre de l'equip investigador de la Universitat de València.

Referencia: 
Baños, R.M., Escobar, P., Cebolla, A., Guixeres, J., Alvarez Pitti, J., Lisón, J.F., Botella, C. Using virtual reality to distract overweight children from bodily sensations during exercise. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. Volume 19, Issue 2, February 2016. DOI: 10.1089/cyber.2015.0283 

Data d'actualització: 29 de abril de 2016 14:54.