La Universitat aposta per la ciència com a motor de canvi i desenvolupament amb un projecte de cooperació a Etiòpia

  • Àrea de Cooperació
  • 26 de febrer de 2019
 
Alumnat fent pràctiques al laboratori

L´educació és el principal motor de canvi, eina fonamental per a generar desenvolupament i invertir les situacions de pobresa i exclusió que travessen molts països. En el seu compromís amb la societat i la cooperació per al desenvolupament, la Universitat de València i el seu personal participa de manera activa en diversos projectes a través del programa ‘0.7 una Nau de Solidaritat’.

I amb aquesta motivació com a marc de fons la Universitat iniciava en 2007 un ampli projecte de col·laboració amb l´escola etíop de Ligaba Beyene, l´última fase de la qual ha permés millorar l´accés a l´educació científica a l´alumnat dels últims cursos de la primària etíop (entre 12 i 14 anys) amb el condicionament de tres laboratoris estàndard de física química i biologia. “En aquesta fase el que hem fet ha sigut habilitar espais amb els quals ja comptava el centre com a laboratoris. Ara és probablement l´única escola d´Etiòpia amb laboratoris de ciències en primària”, afirma Luz Cardona, catedràtica de Química Orgànica de la Universitat i responsable del projecte. Al costat de Belén Abarca ambdues han encapçalat la posada en marxa d´aquests laboratoris.

Donada la importància de l´ensenyament pràctic de la ciència en les primeres etapes de l´aprenentatge, la qual cosa implica disposar d´espais i material adequats, i personal preparat, la idea general del projecte consistia a treballar en una escola primària dotant-la de la infraestructura adequada i proporcionant la formació corresponent al personal docent d´aquesta. Per això, a més de crear l´espai, “els laboratoris s´han dotat amb material com a instrumentació, productes químics, guants, ulleres o bates”, matisa Cardona.

La formació del professorat s´ha dut a terme gràcies a la col·laboració i implicació de la Universitat etíop de Wolaita Sodo, els docents de la qual han elaborat uns manuals per a la formació del professorat sobre seguretat, maneig de productes i preparació de dissolucions, i quaderns de pràctiques de laboratori. L´Ajuntament de Sodo ha col·laborat en els assumptes administratius, garantint l´èxit del projecte i demostrat la seua bona gestió.

Tant Cardona com Abarca van visitar el mes de desembre l´escola per a comprovar en primera persona la seua evolució. “Els laboratoris ja estan en funcionament i amb gran èxit. Els xiquets i xiquetes estan rebent classes pràctiques de ciències i la satisfacció d´autoritats municipals, col•lectiu de pares i mares així com l´equip directiu de l´escola és notable”, ha manifestat la catedràtica de Química Orgànica.

No obstant això, i malgrat els avanços aconseguits, encara queda una gran tasca per realitzar quant a l´accés de la dona a l´educació i a la ciència. Entre les conclusions que reflecteix l´informe final del projecte s´observa que la participació de dones reprodueix el context social en el qual es desenvolupa el mateix, amb una majoria d´homes en el conjunt de membres i personal de l´escola. No obstant això, quant a l´alumnat, el percentatge per gènere és pràcticament 50% i en el personal d´administració el 100% són dones. És destacable que entre l´alumnat al qual va dirigit el projecte hi ha un percentatge major de xiques (56%) que de xics (44%), la qual cosa es pot interpretar com un canvi de tendència cap a la igualtat.
Així doncs, hem de seguir treballat per a crear consciència de la importància de l´ensenyament pràctic de les ciències experimentals, posant l´accent principalment en la inclusió de la dona.

El Programa 0,7 de la Universitat de València

El Programa `0’7 Una Nau de Solidaritat’, que convoca el Vicerectorat d’Internacionalització i Cooperació de la Universitat de València, està dirigit per la Comissió 0’7, creada en 1995 amb la missió d´establir les línies generals d´actuació en matèria de cooperació al desenvolupament de la Universitat de València; distribuir el 0´7% del pressupost anual de la Universitat, així com el 0’7% de les aportacions voluntàries de les nòmines del seu personal i de les taxes de matrícula dels seus estudiants. La Comissió assigna recursos entre els diversos programes de cooperació; controla i supervisa aquest pressupost, i prepara i resol convocatòries de projectes propis de cooperació, amb el suport tècnic i de gestió de l´Àrea de Cooperació de la Fundació General de la Universitat de València.