Edició especial de la revista RASE amb motiu de la pandèmia del coronavirus

  • Gabinet de la Rectora
  • 11 de maig de 2020
 

El professor de la Facultat de Ciències Socials, José Beltrán, i coordinador del número especial de la Revista de Sociologia de l'Educació (RASE) alerta sobre la intensificació de les desigualtats amb motiu de la crisi per la COVID-19 i com els més perjudicats són els col·lectius socialment més vulnerables.

Amb el nom de ‘Educar en época de confinamiento: La tarea de renovar un mundo común’, l'edició especial de la revista RASE ha estat coordinada pel professor del departament de Sociologia i Antropologia Social, José Beltrán, i per la professora de la Universidad de Granada, Mar Venegas
Com explica Beltrán, l'objectiu d'aquesta edició especial és aportar una anàlisi i comprensió de la nova realitat que s'està vivint amb la crisi del coronavirus des de la perspectiva de la Sociologia de l'Educació. 

El número es divideix en dues parts: la primera amb la participació de nou experts acadèmics que analitzen en els respectius articles la seua visió sobre l'impacte de la pandèmia en l'educació i la segona amb les veus d'una vintena dels principals agents educadors i socials (professorat des d'educació infantil fins a la universitat, estudiants de secundària i batxillerat, mares i pares, responsables de l'Associació de Mares i Pares d'Alumnes (AMPA) i representants sindicals).

‘Segurament, aquesta pandèmia passarà, però el pitjor que pot passar és que oblidem que ha sigut el resultat de decisions i d'accions humanes. Aquesta pandèmia marcarà un abans i un després en l'àmbit de l'educació’, avisa l'investigador de la Facultat de Ciències Socials.

Beltrán alerta: ‘Els grans perdedors d'aquesta crisi són els col·lectius socialment més vulnerables, que a més, més allunyats estan d'una cultura escolar que passa ara per ser també una cultura digital’. 

Davant aquesta nova realitat, la sociologia de l'educació es qüestiona quina és la labor del sistema educatiu, des d'infantil fins a la universitat, enmig d'aquesta situació complexa, extrema i crítica com és aquesta pandèmia que afecta a tota la humanitat. I, amb això, quins són els sabers i els aprenentatges que haurien de ser rellevants per a la labor escolar en què la digitalització del treball escolar pot convertir-se en una fi –el de les competències digitals– i, no obstant això, ha de ser només un mitjà per a aconseguir aqueixa fi que és la formació del subjecte. 

Aquest número especial de la revista RASE també analitza la bretxa digital i el recurs "del públic" en moments de necessitat, en el marc de polítiques d'orientació marcadament neoliberal, enfront del que s'aposta pel comunitari, el social. ‘Si algun fil conductor cal ressaltar en aquestes pàgines és el propi de la sociologia: enfrontar-se amb honestedat als fets incòmodes per a participar en unes ciències socials al servei de la democràcia’, afegeix José Beltrán. 

La conclusió a la qual arriba aquesta edició especial és que ‘és necessari fer un crit d'atenció sobre les conseqüències d'aquesta crisi en la intensificació de la desigualtat’, explica el professor de la Facultat de Ciències Socials.

‘La presa de decisions han de ser responsables i per això, les Ciències Socials tenen un paper fonamental per a produir un coneixement fiable sobre la base d'imatges de la realitat més sistemàtiques i controlades, obtingudes per la via de la rigorositat, que proporciona la sociologia’, analitza Beltrán. 

José Beltrán finalitza amb un últim desig: ‘la nostra tasca ara és renovar aquest món i un món millor només pot ser un món comú’.

___

Aquest contingut ha estat elaborat per l’àrea de comunicació institucional del Gabinet de la Rectora de la Universitat de València amb la col·laboració del Facultat de Ciències Socials.