La Universitat celebra el Dia del Poble Gitano amb diferents activitats durant abril

  • Vicerectorat d'Igualtat, Diversitat i Polítiques Inclusives
  • 13 d’abril de 2021
 
Bandera del Poble Gitano
Bandera del Poble Gitano

La Universitat de València s'ha sumat aquest 8 d’abril a la celebració del Dia Internacional del Poble Gitano. Aquesta diada recorda el Primer Congrés Mundial Romaní (Londres, 1971) que es va instaurar per a donar a conéixer la realitat i la història d’aquest poble i reivindicar la cultura gitana.

Des de Diversitats, iniciativa que impulsa el Vicerectorat d’Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat, es treballa per la integració de totes les persones que formen part de la comunitat universitària, incloent-hi l’estudiantat gitano. Sabem, segons dades de la Fundación Secretariado Gitano (FSG), que 6 de cada 10 joves gitanos abandonen els estudis abans d’acabar l’ESO i que soles entre un 1 i un 2% accedeix a la universitat, majoritàriament dones (més del 80%).

Des de Diversitats es vol treballar i incidir especialment en la qüestió de l’accés a la universitat de l’estudiantat gitano i aquesta serà una de les línies prioritàries a desplegar en el I Pla de Diversitats, que està en procés d’elaboració. Per això, junt amb el Sedi i la FSG, s’ha organitzat una trobada informativa dirigida especialment a professionals de l’orientació i equips directius de centres de secundària i de formació professional així com a estudiantat gitano d’estudis postobligatoris. L'esdeveniment serà el dilluns 19 d’abril a les 17 hores a través de BB Collaborate i cal inscripció prèvia a través de diversitats@uv.es.

En la trobada intervindran Alícia Villar, professora del Departament de Sociologia i Antropologia Social i cap d’Iniciatives de Trajectòries Acadèmiques; ruth m. mestre, cap d’Iniciatives en diversitat; Lola Fernández, responsable territorial de la FSG en València i Mario González, tècnic d’Intervenció en Educació de la FSG en València.

Entre altres, s’abordaran les següents qüestions. D’una banda, s’exposarà el treball que realitzen entitats com FSG als centres de secundària i batxillerat per acompanyar l’estudiantat gitano, el programa Promociona+ i el nou programa de beques FSG Luis Sáez dirigides a estudiantes gitanes que vulguen cursar estudis postobligatoris. D’altra banda, es parlarà de trajectòries universitàries i abandó dels estudis; de la situació de l’estudiantat gitano a la Universitat, basant-nos en dades del Diagnòs(c en matèria de diversitat LGTBI i ètnicocultural entre l’alumnat de la Universitat elaborat per l’equip MIDICO en 2019; i es donarà a conéixer els serveis i recursos a l’abast de l’estudiantat gitano.

Segons dades del Diagnòstic, una part de l’estudiantat gitano de la Universitat és “invisible” i no considera necessari, convenient o rellevant presentar-se com a tal al seu entorn. Si bé l’ambient universitari és valorat com un entorn inclusiu, es relaten situacions de sorpresa pel fet de visibilitzar-se com a gitanos -expressions com “No pareixes gitano”- o d'una manera minoritària, comentaris obertament xenòfobs on es generalitzen pràctiques negatives o il·legals de persones gitanes al conjunt del col·lectiu.

Des del Vicerectorat són conscients que queden moltes coses a fer per a no deixar ningú enrere i lluitar contra la discriminació. En aquesta línia, a més, s’ha programat un taller per a combatre les microagressions i discriminacions que operen en l’àmbit universitari. El taller, organitzat dins el grup de treball de Diversitat i inclusió del projecte FORTHEM en què participaran estudiants de les set universitats que formen part de l’aliança, tindrà lloc el dijous 22 i 29 d’abril, de 15:30 a 17:30 h. Més informació i inscripcions: diversitats@uv.es.

FSG impartirà també una xarrada el dia 7 de maig a estudiants del Màster d'Educació Secundària de la Universitat sobre la realitat de la comunitat gitana en el sistema educatiu, que tractarà sobre les dificultats del col·lectiu i els reptes a salvar en un futur respecte de l'accés i promoció de la comunitat gitana en estudis postobligatoris, així com les barreres pel que fa a la manca de referents i de tipus socioeconòmic.