El projecte IBERIFIER presenta l’informe sobre l’impacte de la desinformació en la indústria mediàtica a Espanya

  • Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 16 de febrer de 2023
 
Carolina Moreno, catedràtica de Periodisme en la Universitat de València.
Carolina Moreno, catedràtica de Periodisme en la Universitat de València.

Un webinar en línia presenta aquest divendres 17 ales 12 hores les principals conclusions de l’informe del projecte IBERIFIER sobre l’impacte de la desinformació en la indústria mediàtica a Espanya, ací com un mapa de mitjans digitals. IBERIFIER és un observatori de mitjans digitals d’Espanya i Portugal impulsat per la Comissió Europea i vinculat a l’European Digital Media Observatory (EDMO).

El projecte està dirigit per la Universitat de Navarra i integrat per dotze universitats, entre elles la Universitat de València (UV), cinc organitzacions de verificació i agències de notícies, i sis centres de recerca multidisciplinària. L’informe està coordinat per Carolina Moreno, catedràtica de periodisme de la UV, amb Miguel Paisana, investigador del Communication Observatory (OberCom) i s’hi analitzen les opinions de la ciutadania.

El webinar serà moderat per Clara Tosar i hi participaran Carolina Moreno, qui presenta l’informe sobre la desinformació en el qual es treballa des de fa mesos, i el catedràtic de Periodisme de la Universitat de Navarra Ramón Salaverría, coordinador del projecte IBERIFIER, qui presenta el Mapa de mitjans digitals d’Espanya i Portugal.

Les dades mostren que els dos països confien en les institucions sanitàries i aconseguiren taxes elevades de vacunació completa entre tots els grups de població, especialment les persones grans i les més vulnerables. Els enquestats de Portugal i Espanya confiaren més en personal investigador i científic, però també periodistes i personal mèdic. No obstant això, a Espanya la ciutadania és més escèptica sobre els murs de pagament dels mitjans i també si impedeixen la difusió de notícies falses.

A Portugal, les persones enquestades mostraven una major preocupació per la desinformació en política que entre família, amistats o companyes i companys. A Espanya, el gènere influeix en la pèrdua de confiança en els mitjans de comunicació que publiquen notícies falses, mentre que el grau de confiança en els mitjans depèn del partit polític al qual voten. En el cas de confirmar la importància dels procediments de verificació, els editors de mitjans dels dos països van coincidir en la seua importància.

L’informe també suggereix diverses solucions per combatre la desinformació, com invertir en programes d’alfabetització mediàtica, regular les fonts en línia de desinformació i promoure la transparència i la precisió en els informes.

 

Enllaç de la reunió: https://unav.zoom.us/webinar/register/WN_UUSOkNdSSfe9CR9j-Dadwg

Enllaç de l’informe: https://ir.uv.es/yKIhv9l