References of some of my publications

Barra

This page contains references of texts I have produced in recent years, with some downloadable files. Visitors of this page are allowed to download files only with scientific or academic purposes. When downloading a file, visitors of this page agree to cite it conveniently when they use the content of the file in their own publications, both if they use it verbatim, synthesized, adapted or modified in any way. Visitors of this page are not allowed to make a commercial use of the downloaded files nor to distribute them to third parts without the explicit permission of the author or authors. The permission to download files from this page does not include any transfer of legal copyright owned by their author or authors.

A part of the downloadable files you can find below are PDF files. To open these files you need to have Adobe Acrobat Reader installed in your computer (Macintosh or Pc). To get a free copy of Adobe Acrobat Reader, click here.

Page updated on October 3rd, 2024.

  (new downloadable files are added from time to time)

1979

  • Gutiérrez, A. et al. (1979). Redes eulerianas, Papeles de Enseñanza de la Matemática, 2, 3-21. [Download]

  • Gutiérrez, A. et al. (1979). Redes hamiltonianas, Papeles de Enseñanza de la Matemática, 2, 23-48. [Download]

1980

  • Fernández, A.; Gutiérrez, A. (1980). Actividades con el geoplano, Papeles de Enseñanza de la Matemática  n° 5. (Valencia: E.U. de Profesorado de E.G.B.). [Download]

1981

  • Gutiérrez, A. (1981). Quadratic formula, The Mathematics Teacher, 74(9), 694 and 712. [Download]

1983

  • Gutiérrez, A. (1983). An experience with M.C. Escher and the tessellations, Mathematics in School, 12(2), 17-21. [Download]

1985

1986

1987

1988

1989

1990

1991

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

  • Gutiérrez, A.; Maz, A. (2001). Cimentando un proyecto de investigación: La revisión de literatura, in Gómez, P.; Rico, L. (eds.), Iniciación a la investigación en Didáctica de la Matemática. Homenaje al profesor Mauricio Castro (pp. 149-164). Granada: Universidad de Granada. [Download]

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

  • Camargo, L., and Gutiérrez, A. (2008). Some aspects of the sociocultural practice of proving in a university course with support of Cabri. Text of the presentation at the Topic Study Group TSG18 “Reasoning, proof and proving in mathematics education” of the 11th International Congress for Mathematics Education (ICME11). [Download]

  • Gutiérrez, A., Bazzini, L., Gálvez, G., Siew-Eng, L., and Sztajn, P. (2008). The impact of research findings in mathematics education on students' learning of mathematics. Text of the Plenary Talk at the 11th International Congress for Mathematics Education (ICME11). Monterrey (Mexico). [Download]

2009

  • Gutiérrez, A. (2009). M. Giaquinto's Visual thinking in mathematics: An epistemological study (a review), Research in Mathematics Education, 11(2), 199-205. [Download]

  • Gutiérrez, A. (2009). Perspectivas de la investigación en Didáctica de las Matemáticas, Investigación en la Escuela, 69, 61-72. [Download]

  • Gutiérrez, A.; Fiallo, J. (2009). Enseñanza de la trigonometría con ayuda de SGD, in Recio, T. (ed.), Geometría dinámica (pp. 147-171). Madrid: Anaya. [Download]

2010

  • Camargo, L. (2010). Descripción y análisis de un caso de enseñanza y aprendizaje de la demostración en una comunidad de práctica de futuros profesores de matemáticas de educación secundaria (PhD dissertation). Universidad de Valencia (Valencia, Spain). Director: A. Gutiérrrez. [Download]

  • Camargo, L.; Gutiérrez, A. (2010). El aprendizaje de la demostración visto desde la teoría de la práctica social, in Moreno, M.M.; Estrada, A.; Carrillo, J.; Sierra, T.A. (eds.), Investigación en educación matemática XIV (pp. 245-258). Lérida: SEIEM. [Download]

  • Gutiérrez, A. (2010). Enseñanza y aprendizaje de la geometría, in Moreno, M.M.; Estrada, A.; Carrillo, J.; Sierra, T.A. (eds.), Investigación en educación matemática XIV (pp. 17-19). Lérida: SEIEM. [Download]

2011

  • Fiallo, J. (2011). Estudio del proceso de demostración en el aprendizaje de las razones trigonométricas en un ambiente de geometría dinámica (PhD dissertation). Universidad de Valencia (Valencia, Spain) . Director: A. Gutiérrrez. [Download]

  • Gualdrón, E. (2011). Análisis y caracterización de la enseñanza y aprendizaje de la semejanza de figuras planas (PhD dissertation). Universidad de Valencia (Valencia, Spain) . Directores: A. Gutiérrrez y J. Giménez. [Download]

  • Gutiérrez, A. (2011). Reflexiones sobre la enseñanza de la geometría en los niveles de primaria y secundaria, in P. Perry (Ed.), Memorias del 20º Encuentro de Geometría y sus Aplicaciones (pp. 3-14). Bogota, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional. [Download]

  • Gutiérrez, A.; Sáiz, M. (2011). Forma, espacio y medida, in Sánchez, E. (ed.), Aprendizaje y enseñanza de las matemáticas escolares. Casos y perspectivas (serie Teoría y práctica curricular de la educación básica) (pp. 59-78). México D.F.: Secretaría de Educación Pública. [Download]

2012

  • Alba, F.J. (2012). Dificultades de interpretación y de uso de los arrastres en Cabri 3D por estudiantes de ESO (Master dissertation). Universidad de Valencia (Valencia, Spain) . Director: A. Gutiérrrez. [Download]

  • Fiallo, J.; Gutiérrez, A. (2012). Tipos de demostraciones de estudiantes de grado 10º en Santander, Colombia, in Camargo, L. (ed.), Investigaciones en educación geométrica (pp. 87-104). Bogotá: Univ. Distrital F. J. de Caldas Editorial. [Download]

  • Fiallo, J.; Gutiérrez, A. (2012). Unidad de enseñanza para la razones trigonométricas en un ambiente Cabri para el desarrollo de habilidades de demostración, in Camargo, L. (ed.), Investigaciones en educación geométrica (pp. 173-192). Bogota, Colombia: Univ. Distrital F. J. de Caldas Editorial. [Download]

  • Gutiérrez, A. (2012). Investigar es evolucionar: Un ejemplo de investigación en procesos de razonamiento, in Planas, N. (ed.), Teoría, crítica y práctica de la educación matemática (serie Crítica y fundamentos, nº 41) (pp. 43-59). Barcelona: Graó. [Download]

  • Gutiérrez, A.; Guillén, G.; Jaime, A. (2012). Coordinación entre las asignaturas de matemáticas en el máster de profesorado de educación secundaria, Uno, 59, 74-81. [Download]

  • Gutiérrez, A.; Jaime, A. (2012). Reflexiones sobre la enseñanza de la geometría en primaria y secundaria, Tecné, Episteme y Didaxis, 32, 55-70. [Download]

  • Rodríguez, F.; Gutiérrez, A. (2012). Software DemMatToul: Una herramienta para la investigación sobre la estructura argumentativa de la demostración, in Estepa, A. et al. (eds.), Investigación en Educación Matemática XVI (pp. 457-468). Jaén: SEIEM. [Download]

2013

  • Alba, F.J.; Gutiérrez, A. (2013). Instrumental genesis of grade 10 students learning to use dynamic 3d geometry software, Proceedings of the 37th P.M.E. Conference, 5, 207. [Download]

  • Benedicto, C. (2013). Investigación sobre variables en el diseño de actividades escolares para alumnos con altas capacidades matemáticas (Master dissertation). Universidad de Valencia (Valencia, Spain) . Directores: A. Gutiérrrez y A. Jaime. [Download]

  • Fiallo, J.; Camargo, L.; Gutiérrez, A. (2013). Acerca de la enseñanza y el aprendizaje de la demostración en matemáticas, Revista Integración, 31(2), 181-205. [Download]

  • Gutiérrez, A.; Jaime, A. (2013). Análisis de la adecuación de libros de texto de E. Primaria a la enseñanza a estudiantes de altas capacidades matemáticas, Da Investigação às Práticas, 3(2), 53-74. [Download]

  • Gutiérrez, A.; Jaime, A. (2013). Exploración de los estilos de razonamiento de estudiantes con altas capacidades matemáticas. In Berciano, A., Gutiérrez, G., Climent, N., Estepa, A. (eds.), Investigación en educación matemática XVII (pp. 319-326). Bilbao: Univ. del País Vasco. [Download]

  • Jaime, A.; Gutiérrez, A. (2013). Identification of cognitive characteristics of mathematically gifted primary school students. Proceedings of the 37th P.M.E. Conference, 5, 78. [Download]

2014

  • Gutiérrez, A. (2014). Geometry. In Andrews, P., Rowland, T. (eds.), MasterClass in mathematics education. International perspectives on teaching and learning (pp. 151-164). Londres: Bloomsbury.

  • Gutiérrez, A. (2014). Los entornos de geometría dinámica 3d y la enseñanza de la geometría espacial. Claros y sombras. In Grupo Gedes (Ed.), Memorias del Congreso Internacional de Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas Mediadas por TIC (pp. 11-21). Armenia, Colombia: Univ. del Quindío. [Download]

  • Gutiérrez, A.; Jaime, A.; Alba, F.J. (2014). Génesis instrumental en un entorno de geometría dinámica 3-dimensional. El caso de un estudiante de alta capacidad matemática, in González, M.T.; Codes, M.; Arnau, D.; Ortega, D. (eds.), Investigación en educación matemática XVIII (pp. 405-414). Salamanca: SEIEM. [Download]

  • Jaime, A.; Gutiérrez, A. (2014). La resolución de problemas para la enseñanza a alumnos de Educación Primaria con altas capacidades matemáticas, in Gómez, B.; Puig, L. (eds.), Resolver problemas. Estudios en memoria de Fernando Cerdán (pp. 147-190). Valencia: PUV. [Download]

2015

  • Benedicto, C.; Acosta, C.; Gutiérrez, A.; Hoyos, E.A.; Jaime, A. (2015). Improvement of gifted students’ visualization abilities in a 3d computer environment. In Amado, N., Carreira, S. (Eds.), Proceedings of the 12th International Conference on Technology in Mathematics Teaching (pp. 363-370). Faro, Portugal: Universidad del Algarve. [Download]

  • Benedicto, C.; Jaime, A.; Gutiérrez, A. (2015). Análisis de la demanda cognitiva de problemas de patrones geométricos. In Fernández, C.; Molina, M.; Planas, N. (eds.), Investigación en Educación Matemática XIX  (pp. 153-162). Alicante, Spain: SEIEM. [Download]

  • Gualdrón, E.; Giménez, J.; Gutiérrez, A. (2015). Similarity, homothety and Thales theorem together for an effective teaching, Quaderni di Ricerca in Didattica (Mathematics), 25(2), 137-141. [Download]

  • Guinjoan, M.; Gutiérrez, A.; Fortuny, J.M. (2015). Análisis del comportamiento de alumnos expertos resolutores de problemas en el contexto del concurso matemático Pruebas Cangur, Enseñanza de las Ciencias, 33(1), 29-46. [Download]

  • Gutiérrez, A.; Jaime, A. (2015). Análisis del aprendizaje de geometría espacial en un entorno de geometría dinámica 3-dimensional, PNA, 9(2), 53-83. [Download]

  • Jaime, A.; Gutiérrez, A. (2015). Aproximación forense al razonamiento en geometría: El modelo de Van Hiele. In Ledesma, A. (Ed.), La matematica, una ciencia forense (pp. 71-84). Requena, Valencia: Colectivo Frontera Matemática. [Download]

  • Moya, J.A.; Gutiérrez, A.; Jaime, A. (2015). Discriminating proof abilities of secondary school students with different mathematical talent. In Krainer, K., Vondrová, N. (Eds.), Proceedings of the 9th Conference of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME9) (pp. 171-177). Prague, Czech Rep.: ERME. [Download]

2016

  • Aravena, M.; Gutiérrez, A.; Jaime, A. (2016). Estudio de los niveles de razonamiento de Van Hiele en alumnos de centros de enseñanza vulnerables de educación media en Chile, Enseñanza de las Ciencias, 34(1), 107-128. [Download]

  • Arbona, E. (2016). Introducción al álgebra mediante problemas de patrones geométricos a un estudiante de Educación Primaria con altas capacidades matemáticas (Master dissertation). Universidad de Valencia (Valencia, Spain). Directores: A. Gutiérrrez, A. Jaime y M.J. Beltrán. [Download]

  • Arbona, E.; Jaime, A.; Gutiérrez, A.; Beltrán-Meneu, M.J. (2016). Patrones geométricos para iniciar en el álgebra a estudiantes de primaria con talento matemático. In J.A. Macías et al. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (p. 557). Malaga, Spain: SEIEM. [Download]

  • Beltrán-Meneu, M.J., Ramírez, R., Jaime, A., Gutiérrez, A. (2016). Gifted students verbally communicating visual information in a virtual environment. In Csíkos, C., Rausch, A., y Szitányi, J. (Eds.), Proceedings of the 40th P.M.E. Conference vol. 1, p. 281. Szeged, Hungary: PME. [Download]

  • Benedicto, C.; Arbona, E.; Jaime, A.; Gutiérrez, A. (2016). Analysis of the cognitive demand of a gifted student’s strategies to solve geometric patterns problems. Communication presented in the TSG04 (Activities for, and research on, mathematically gifted students) of ICME13. Hamburg, Germany. [Download]

  • Benedicto, C.; Hoyos, E.A.; Aristizábal, J.H.; Gutiérrez, A.; Jaime, A. (2016). Análisis de la demanda cognitiva de resoluciones de problemas. Un ejemplo: Cortando polígonos. In J.A. Macías et al. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (p. 567). Malaga, Spain: SEIEM. [Download]

  • Escrivá, M.T. (2016). Habilitats de visualització manifestades pels alumnes de primària quan resolen activitats de geometria 3D i la relació d’aquestes amb el talent matemàtic (Master dissertation). Universidad de Valencia (Valencia, Spain) . Directores: A. Gutiérrrez, A. Jaime y M.J. Beltrán. [Download]

  • Escrivá, M.T.; Beltrán-Meneu, M.J.; Gutiérrez, A.; Jaime, A. (2016). Habilidades de visualización de estudiantes de Primaria en actividades de geometría espacial. In J.A. Macías et al. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (p. 595). Malaga, Spain: SEIEM. [Download]

  • Gutiérrez, A., Beltrán-Meneu, M.J., Jaime, A. (2016). Preservice teachers analyze childrens’ answers to geometric pattern problems. In Csíkos, C., Rausch, A., Szitányi, J. (Eds.), Proceedings of the 40th P.M.E. Conference (vol. 1, p. 168). Szeged, Hungary: PME. [Download]

  • Gutiérrez, A., Jaime, A. (2016). La visualización en la geometría de Educación Primaria. En Carrillo, J. y otros (Eds.), Didáctica de las matemáticas para maestros de Educación Primaria (pp. 217-236). Madrid: Paraninfo. [Read the index]

  • Gutiérrez, A., Jaime, A. (2016). Elementos de geometría. En Carrillo, J. y otros (Eds.), Didáctica de las matemáticas para maestros de Educación Primaria (pp. 237-277). Madrid: Paraninfo. [Read the index]

  • Gutiérrez, A.; Leder, G.C.; Boero, P. (eds.) (2016). The second handbook of research on the psychology of mathematics education. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers. [Publisher's information]

  • Jaime, A., Gutiérrez, A. (2016). El razonamiento geométrico según el modelo de Van Hiele. En Carrillo, J. y otros (Eds.), Didáctica de las matemáticas para maestros de Educación Primaria (pp. 173-195). Madrid: Paraninfo. [Read the index]

  • Jaime, A., Gutiérrez, A. (2016). El aprendizaje de conceptos geométricos en la Educación Primaria. En Carrillo, J. y otros (Eds.), Didáctica de las matemáticas para maestros de Educación Primaria (pp. 197-215). Madrid: Paraninfo. [Read the index]

  • Ramírez, R.; Beltrán-Meneu, M.J.; Jaime, A.; Gutiérrez, A. (2016). Resolución por Skype de una tarea de visualización cooperativa por una pareja de estudiantes de talento. In J.A. Macías et al. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (pp. 447-457). Malaga, Spain: SEIEM. [Download]

2017

  • Arbona, E., Beltrán, M. J., Gutiérrez, Á., Jaime, A. (2017). Los patrones geométricos como contexto para introducir a un estudiante de Educación Primaria con altas capacidades matemáticas en el álgebra. In A. Codina, L. Puig, D. Arnau, M.T. Sánchez, A.B. Montoro, J. Claros, M. Arnal, M.A. Baeza (Eds.), Investigación en pensamiento numérico y algebraico: 2017 (pp. 38-47). Madrid: University Rey Juan Carlos and SEIEM. [Download]

  • Arbona, E.; Beltrán-Meneu, M.J.; Jaime, A.; Gutiérrez, A. (2017). Aprendizaje del álgebra a través de problemas de patrones geométricos, Suma, 86, 39-46. [Download]

  • Arbona, E., Gutiérrez, A. Beltrán-Meneu, M.J. y Jaime, A. (2017). Iniciación a la generalización en estudiantes de Educación Primaria. In J.M. Muñoz-Escolano, A. Arnal-Bailera, P. Beltrán-Pellicer, M.L. Callejo y J. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXI  (pp. 495). Zaragoza: SEIEM. [Download]

  • Arbona, E., Gutiérrez, A., Beltrán-Meneu, M.J., Jaime, A. (2017). Analysis of a gifted primary school student’s answers to a pre-algebra teaching unit. In D. Pitta-Pantazi (Ed.), Proceedings of the 10th International Conference on Mathematical Creativity and Giftedness (pp. 61-66). Nicosia, Cyprus: IGMCG. [Download]

  • Beltrán-Meneu, M.J., Jaime, A., Gutiérrez, A., Benedicto, C., Hoyos, E.A., Aristizábal, J.H. (2017). Proyecto de cooperación para la formación de docentes de Colombia en atención a estudiantes de Primaria con talento matemático. Actas del VII Congreso Universidad y Cooperación al Desarrollo (pp. 639-648). Madrid: UAM Ediciones. [Download]

  • Benedicto, C., Gutiérrez, A.; Jaime, A. (2017). Análisis de la demanda cognitiva de resoluciones de problemas de visualización. In J.M. Muñoz-Escolano, A. Arnal-Bailera, P. Beltrán-Pellicer, M.L. Callejo y J. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXI (p. 501). Zaragoza, Spain: SEIEM. [Download]

  • Benedicto, C.; Gutiérrez, A.; Jaime, A. (2017). When the theoretical model does not fit our data: a process of adaptation of the cognitive demand model. In T. Dooley; G. Gueudet (Eds.), Proceedings of the 10th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME10) (pp. 2791-2798). Dublin, Ireland: ERME. [Download]

  • Echeverri, A., Camargo, L., Gutiérrez, A. (2017). El tránsito del plano al espacio: propuesta de modelo de diseño de tareas con Cabri 3D. In P. Perry (Ed.), Memorias del 23º Encuentro de Geometría y sus Aplicaciones (pp. 75-80). Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional. [Download]

  • Escrivá, M.T., Jaime, A., Gutiérrez, A., Beltrán-Meneu, M.J. (2017). Geometría 3D y talento matemático, UNO, 77, 7-13. [Download]

  • Escrivá, M.T., Jaime, A., Gutiérrez, A., Beltrán-Meneu, M.J. (2017). La visualización espacial en estudiantes de Matemáticas de Primaria. In J.M. Muñoz-Escolano, A. Arnal-Bailera, P. Beltrán-Pellicer, M.L. Callejo y J. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXI (p. 515). Zaragoza, Spain: SEIEM. [Download]

  • Fiallo, J.; Gutiérrez, A. (2017). Analysis of the cognitive unity or rupture between conjecture and proof when learning to prove on a grade 10 trigonometry course. Educational Studies in Mathematics, 96(2), 145-167. [Download]

  • Gutiérrez, A. (2017). Enseñanza de la geometría a estudiantes con talento matemático: teoría y práctica. In H. Oliveira, L. Santos, A. Henriques, A.P. Canavaro, J.P. da Ponte (Eds.), O ensino e a aprendizagem da geometria, 27-39. Lisbon, Portugal: Institute of Education, University of Lisbon. [Download]

  • Jaime, A., Gutiérrez, A. (2017). Investigación sobre estudiantes con alta capacidad matemática. In  J.M. Muñoz-Escolano, A. Arnal-Bailera, P. Beltrán-Pellicer, M.L. Callejo y J. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXI (pp. 71-89). Zaragoza, Spain: SEIEM. [Download]

  • Ramírez, R., Ribera, J.M., Beltrán-Meneu, M.J., Jaime, A., Gutiérrez, A. (2017). Design of problems for research purposes with mathematically talented students. In D. Pitta-Pantazi (Ed.), Proceedings of the 10th International Conference on Mathematical Creativity and Giftedness (pp. 165-166). Nicosia, Cyprus: IGMCG. [Download]

  • Ribera, J.M., Ramírez, R., Jaime, A., Beltrán, M.J., Gutiérrez, A. (2017). Talento matemático en un problema de geometría. In J.M. Muñoz-Escolano, A. Arnal-Bailera, P. Beltrán-Pellicer, M.L. Callejo y J. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXI (p. 573). Zaragoza: SEIEM. [Download]

2018

  • Arbona, E., Beltrán-Meneu, M.J., Gutiérrez, A., Jaime, A. (2018). El uso de los problemas de patrones geométricos para la introducción del álgebra en la educación primaria. In M.T. Navarro (Ed.), Actas de las XII Jornadas de Educación Matemática de la Comunidad Valenciana (pp. 103-111). Valencia: Sociedad de Educación Matemática de la Comunidad Valenciana (SEMCV). [Download]

  • Arbona, E., García, D., Beltrán, M.J., Gutiérrez, A. (2018). GeoPattern, una app para resolver problemas de patrones geométricos en Primaria. Educación Matemática en la Infancia, Edma 0-6, 7(2), 1-23. [Download]

  • Arbona, E., Gutiérrez, A., Beltrán-Meneu, M.J. (2018). Strategies of solution of geometric pattern problems as traits of mathematical giftedness. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, y L. Sumpter (Eds.). Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, p. 12). Umeå, Sweden: PME. [Download]

  • Benedicto, C. (2018). Diseño y aplicación de un instrumento para valorar la demanda cognitiva de problemas de matemáticas resueltos por estudiantes de enseñanza obligatoria. El caso de las altas capacidades matemáticas (PhD dissertation). Universidad de Valencia (Valencia, Spain). Directores: A. Gutiérrrez y A. Jaime. [Download]

  • Benedicto, C., Gutiérrez, A., Jaime, A. (2018). Analysis of mathematically gifted students’ answers to cognitively demanding school tasks. In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, y L. Sumpter (Eds.). Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, p. 18). Umeå, Sweden: PME. [Download]

  • Diago, P.D., Gutiérrez, Á., Jaime, A., Yáñez, D.F. (2018). Uso de visualización por estudiantes de alta capacidad matemática al programar un Bee-bot. In L.J. Rodríguez-Muñiz, L. Muñiz-Rodríguez, A. Aguilar, P. Alonso, F.J. García, y A. Bruno (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXII (p. 621). Gijón, Spain: SEIEM. [Download]

  • Echeverri, A., Camargo, L., Gutiérrez, A., Samper, C. (2018). Uncertainty and 3d dynamic geometry: a catalyst for the step from 2d to 3d geometry. In D. M. Gómez (Ed.), Proceedings of the First PME Regional Conference: South America (pp. 49-56). Rancagua, Chile: PME. [Download]

  • Escrivà, M.T., Beltrán-Meneu, M.J., Jaime, A., Gutiérrez, A. (2018). Desenvolupem la visualització per comprendre el món. In M.T. Navarro (Ed.), Actas de las XII Jornadas de Educación Matemática de la Comunidad Valenciana (pp. 159-166). Valencia: Sociedad de Educación Matemática de la Comunidad Valenciana (SEMCV). [Download]

  • Escrivá, M.T., Jaime, A.; Gutiérrez, A. (2018).  Uso de software 3D para el desarrollo de habilidades de visualización en Educación Primaria, Educación Matemática en la Infancia, Edma 0-6, 7(1), 42-62. [Download]

  • Gutiérrez, A. (2018). Visualization in school mathematics analyzed from two points of view. In K.S. Mix, M.T. Battista (Eds.), Visualizing mathematics. The role of spatial reasoning in mathematical thought (pp. 165-169). Cham, Switzerland: Springer. [Download]

  • Gutiérrez, A., Benedicto, C., Jaime, A., Arbona, E. (2018). The cognitive demand of a gifted students answers to geometric pattern problems. In F.M. Singer (Ed.), Mathematical creativity and mathematical giftedness (pp. 169-198). Cham, Switzerland: Springer. [Download]

  • Gutiérrez, A., Ramírez, R., Benedicto, C., Beltrán-Meneu, M.J., Jaime, A. (2018). Visualization abilities and complexity of reasoning in mathematically gifted students’ collaborative solutions to a visualization task. A networked analysis. In K.S. Mix, M.T. Battista (Eds.), Visualizing mathematics. The role of spatial reasoning in mathematical thought (309-337). Cham, Switzerland: Springer. [Download]

  • Gutiérrez, A., Santos, L. (2018). Contributos da investigação sobre o ensino e a aprendizagem da geometria, Quadrante, 27(2), 1-6. [Download]

  • Jaime, A., Gutiérrez, A., Benedicto, C. (2018). Problemas con extensiones. Propuesta para estudiantes con alta capacidad matemática, UNO, 79, 7-14. [Download]

  • Ribera, J.M., Jaime, A., Ramírez, R. y Gutiérrez, Á. (2018). Aprendizaje de la demostración por estudiantes con diferentes grados de talento matemático. In L.J. Rodríguez-Muñiz, L. Muñiz-Rodríguez, A. Aguilar, P. Alonso, F.J. García, A. Bruno (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXII (p. 656). Gijón, Spain: SEIEM. [Download]

2019

  • Arbona, E., Beltrán-Meneu, M. J., & Gutiérrez, A. (2019). Strategies exhibited by good and average solvers of geometric pattern problems as source of traits of mathematical giftedness in grades 4-6. In U. T. Jankvist, M. Van den Heuvel-Panhuizen, & M. Veldhuis (Eds.), Proceedings of the 11th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11) (pp. 534-541). Utrecht, Holanda: ERME. [Download]

  • Gutiérrez, A., Jaime, A., Beltrán-Meneu, M.J. (2019). Pre-service teachers' abilities to notice students' answers to geometric pattern problems. In M. Graven, H. Venkat, A. Essien, P. Vale (Eds.), Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, p. 37). Pretoria (R. of SouthAfrica). PME. [Download]

  • Ribera, J.M., Ramírez, R., Jaime, A., Gutiérrez, Á. (2019). La vídeoconferencia entre estudiantes de talento en un taller de matemáticas. In J.A. Pina, F. Arenas, O. Forner, J. Muñoz (Eds.), Actas de las XIII Jornades d’Educació Matemàtica de la Comunitat Valenciana (pp. 315-328). Alicante: SEMCV. [Download]

2020


2021

  • Arbona, E., Beltrán-Meneu, M. J. y Gutiérrez, A. (2021). Estrategias empleadas por estudiantes de primaria en la resolución de problemas de patrones geométricos. In P.D. Diago, D.F. Yáñez, M.T. González-Astudillo y D. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIV (pp. 133-140). Valencia: SEIEM. [Download]

  • Arbona, E., Gutiérrez, A., Beltrán-Meneu, M.J. (2021). Características diferenciadoras de estudiantes con alta capacidad matemática en la resolución de problemas de patrones geométricos. In Á. Gutiérrez, M. J. Beltrán-Meneu, J. M. Ribera, R. Ramírez-Uclés, A. Jaime, E. Arbona, C. Sua, L. Rotger, C. Jiménez-Gestal, A. A. Magreñán y A. M. Damián (eds.), Proceedings of the International Meeting for Research and Practice on Mathematical Giftedness (pp. 29-36). Logroño, Spain: Universidad de La Rioja. [Download]

  • Bernabeu, M., Moreno, M., Llinares, S., y Gutiérrez, Á. (2021). Una trayectoria de aprendizaje del concepto de polígono en estudiantes de 9 años. In P.D. Diago, D.F. Yáñez, M.T. González-Astudillo y D. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIV (pp. 165-172). Valencia: SEIEM. [Download]

  • Echeverry, A.E. (2021). Descripción y análisis de los procesos de visualización, conceptualización y demostración de los futuros profesores de matemáticas al trabajar en una secuencia de instrucción de geometría espacial con el apoyo de Cabri 3D (PhD dissertation). Universidad de Valencia (Valencia, Spain) . Directores: A. Gutiérrrez y L. Camargo. [Download]

  • Gutiérrez, A. (2021). Diseño de libros electrónicos para la enseñanza a distancia a estudiantes con diferentes capacidades matemáticas. Quintaesencia, 12, 99-102. [Download]

  • Gutiérrez, A., Beltrán-Meneu, M.J., Ribera, J.M., Ramírez-Uclés, R., Jaime, A., Arbona, E., Sua, C., Rotger, L., Jiménez-Gestal, C., Magreñán, A.A., y Damián, A.M. (eds.) (2021). Proceedings of the International Meeting for Research and Practice on Mathematical Giftedness. Logroño, Spain: Universidad de La Rioja. [Download]

  • Gutiérrez, A., Jaime, A. (2021). Desafíos actuales para la didáctica de las matemáticas. Innovaciones Educativas, 23(34), 198-203. [Download]

  • Gutiérrez, A., Jaime, A., Gutiérrez, P. (2021). Networked analysis of a teaching unit for primary school symmetries in the form of an e-book. Mathematics, 9(8), 832. [Download the paper] [Download the Apple ibook] [Download the pdf ebook]

  • Hoyos, E., Acosta, C.A., Aristizábal, J.H., Mesa, M.J., Trujillo, C.A., Rincón, J.A., Gutiérrez, A., Jaime, A. (2021). Influencia de un software educativo en la consolidación del aprendizaje de superficies cuádricas. TED: Tecné, Episteme y Didaxis, 49, 123-142. [Download]

  • Jaime, A., Gutiérrez, A. (2021). La alta capacidad matemática: caracterización, identificación y desarrollo. Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 24(3), 597–621. [Download]

  • Mesa, V., Bakker, A., Venkat, H., Wagner, D., Bikner‑Ahsbahs, A., FitzSimons, G., Gutiérrez, A., Meaney, T., Prediger, S., Radford, L., Van Dooren, W. (2021). Writing reviews: perspectives from the editors of Educational Studies in Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 108(3), 419-428. [Download]

  • Mora, M., Gutiérrez, A. (2021). Habilidades de visualización en niños de primaria con alta capacidad matemática. In Á. Gutiérrez, M. J. Beltrán-Meneu, J. M. Ribera, R. Ramírez-Uclés, A. Jaime, E. Arbona, C. Sua, L. Rotger, C. Jiménez-Gestal, A. A. Magreñán y A. M. Damián (eds.), Proceedings of the International Meeting for Research and Practice on Mathematical Giftedness (pp. 107-114). Logroño, Spain: Universidad de La Rioja. [Download]

  • Mora, M., Jaime, A. y Gutiérrez, Á. (2021). Características de flexibilidad mostradas por estudiantes olímpicos de enseñanza primaria. In P.D. Diago, D.F. Yáñez, M.T. González-Astudillo y D. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIV (p. 665). Valencia: SEIEM. [Download]


  • 2022

  • Bruno, A., Gil, E., Gutiérrez, A., Jaime, A., Polo-Blanco, I. (2022). Pensemos en unas matemáticas para todo el alumnado. In L. J. Blanco, N. Climent, M.T. González, A. Moreno, G. Sánchez-Matamoros, C. de Castro, C. Jiménez (Eds.), Aportaciones al desarrollo del currículo desde la investigación en educación matemática (pp. 322-347). Granada: Universidad de Granada. [Download]

  • Fernández, C., Llinares, S., Gutiérrez, Á., Planas, N. (Eds.) (2022). Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Alicante: PME.

  • Guinjoan, M. (2022). Anàlisi de les actuacions d’estudiants amb bons resultats en la resolució de problemes amb múltiples opcions de resposta i temps limitat (PhD dissertation). Universidad Autónoma de Barcelona (Bellaterra, Barcelona, España). Director: A. Gutiérrez. [Download]

  • Mora, M., Jaime, A., Gutiérrez, A. (2022). A framework of descriptors to characterize flexibility as a trait of mathematical giftedness. In C. Fernández, S. Llinares, Á. Gutiérrez, N. Planas (Eds.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, p. 379). Alicante: PME. [Download]

  • Mora, M., Jaime, A., Gutiérrez, A. (2022). Descriptors of generalization in primary school mathematically gifted students. In S.A. Chamberlin (Ed.), On the road to mathematical expertise and innovation. Proceedings of the 12th International Conference on Mathematical Creativity and Giftedness (pp. 203-209). Las Vegas, NV: IGMCG. [Download]


  • 2023

  • Contreras, D. A., Jaime, A., Gutiérrez, A. (2023). El modelo de demanda cognitiva para identificar estudiantes con alta capacidad matemática. In C. Jiménez-Gestal, Á. A. Magreñán, E. Badillo, P. Ivars (eds.), Investigación en educación matemática XXVI (pp. 211–218). SEIEM. [Download]

  • Mora, M., Gutiérrez, A., Jaime, A. (2023). Identification of pre-algebra problems of generalization that discriminate mathematical giftedness. In P. Drijvers, C. Csapodi, H. Palmér, K. Gosztonyi, E. Kónya (eds.), Proceedings of the 13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 608-615). ERME. [Download]

  • Mora, M., Gutiérrez, A., Jaime, A. (2023). Descriptores para analizar la flexibilidad en la resolución de problemas como indicador del talento matemático. In C. Jiménez-Gestal, Á. A. Magreñán, E. Badillo, P. Ivars (eds.), Investigación en educación matemática XXVI (pp. 395–402). SEIEM. [Download]


  • 2024

  • Arbona, E. (2024). Estudio longitudinal del aprendizaje del álgebra temprana en Educación Primaria. Identificación de perfiles en estudiantes ordinarios y con altas capacidades matemáticas (PhD dissertation). Universidad de Valencia (Valencia, España).  Directores: Angel Gutiérrez y María José Beltrán. [Download]

  • Beltrán, M.J., Ramírez, R., Ribera, J.M., Gutiérrez, A., Jaime, A. (2024). A case study of proving by students with different levels of mathematical giftedness. Mathematics Teaching Research Journal, 16(2), 119-145. [Download]

  • Bosch, M., Gutiérrez, A., Llinares, S. (2024a). A survey of Spanish research in mathematics education. ZDM Mathematics Education, 56(6), 1029-1044. [Download]

  • Bosch, M., Gutiérrez, A., Llinares, S. (2024b). Mapeando la investigación española en educación matemática. In N. Adamuz-Povedano, E. Fernández-Ahumada, N. Climent, & C. Jiménez-Gestal (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXVII (Vol. 56, pp. 51-94). SEIEM. [Download]

  • Jaime, A., Gutiérrez, A. (2024). Clasificación de problemas de fracciones parte-todo que relacionan unidad, tamaños de partes y fracciones. Comunicación en la 37ª Reunión Latinoamericana de Matemática Educativa (RELME37). San José (Costa Rica), 22-26 de julio. [Download]

  • Lowrie, T., Gutiérrez, A., Emprin, F. (eds.) (2024). Proceedings of the 26th ICMI Study Conference. ICMI. [Download]

  • Mora, M. (2024). Propuesta para caracterizar el talento matemático a partir de capacidades presentadas por estudiantes olímpicos de educación primaria (PhD dissertation ). Universidad de Valencia (Valencia, España). Directores: Angel Gutiérrez y Adela Jaime. [Download]

  • Mora, M., Gutiérrez, A., Jaime, A. (2024). Analysis of visualization as an indicator of mathematical giftedness. In T. Lowrie, A. Gutiérrez, F. Emprin (eds.), Proceedings of the 26th ICMI Study Conference (pp. 207-214). ICMI. [Download]

  • Mora, M., Gutiérrez, A., Jaime, A. (2024). Problems of visualization as a tool to identify mathematically gifted students. Comunicación en el TSG2.2 del ICME15. Sídney (Australia), 7-14 de julio. [Download]

  • Mora, M., Ramírez, R., Gutiérrez, A., Jaime, A. (2024). Traits of generalization of problem solution methods exhibited by potential mathematically gifted students when solving problems in a selection process.  ZDM - Mathematics Education, 56(6), 1257-1272. [Read published paper] [Download accepted draft]

  • Pallardó, V., Jaime, A., Gutiérrez, A. (2024). High academic achievement and mathematical giftedness in secondary school students: are there differences? Comunicación en el TSG2.2 del ICME15. Sídney (Australia), 7-14 de julio. [Download]


Barra

© Angel Gutiérrez. October 2024.