La Universitat de València aconsegueix finançament europeu per a celebrar la Nit Mediterrània de les Investigadores
- Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
- 5 de maig de 2021

La Nit Mediterrània de les Investigadores, MEDNIGHT 2021, que va nàixer l’any passat a l’arc mediterrani espanyol, amplia el seu ressò i es converteix en nexe i altaveu de la Ciència dels països de la conca mediterrània. La MEDNIGHT 2021 està formada per un consorci de 13 entitats d’Espanya (Comunitat Valenciana i Regió de Múrcia), Grècia i Xipre, entre les quals es troba la Universitat de València (UV) i que ha aconseguit finançament gràcies al programa de Recerca i Innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea en el marc de l’acord de subvenció Marie Skłodowska-Curie.
La MEDNIGHT 2021 se celebra enguany el 24 de setembre i, per primera vegada, diferents països mediterranis s’uneixen en una acció conjunta amb la Ciència com a bandera comuna.
L’objectiu és mostrar a la ciutadania la rellevància de la Ciència i la Investigació que es desenvolupa en els països de la Mediterrània –fent èmfasi en el paper de la dona en aquest àmbit– i que busca fer front als problemes compartits per la societat mediterrània.
Les activitats, trobades i experiències de MEDNIGHT 2021 giraran al voltant de les àrees temàtiques següents: Clima i energies netes, Mar i contaminació, Geologia i biodiversitat, Dieta i nutrició, Vida i salut, Antropologia i història, Científiques pioneres i Futur.
Totes elles alineades amb els objectius del Green Deal, ja que la Nit Europea de les Investigadores (European Researchers’ Night) està dedicada enguany al Pacte Verd Europeu.
En aquest context, MEDNIGHT 2021 abordarà els efectes del canvi climàtic i la degradació de l’entorn com una amenaça per als països banyats pel mar Mediterrani: un dels punts geopolítics més importants de la història, un dels més triats pel turisme mundial i el més contaminat de la planeta.
L’objectiu és hissar la bandera de la Ciència pel futur de la mar Mediterrània i de la societat mediterrània.
Arrancada de la MEDNIGHT-2021
El projecte arrancarà el dia 3 de juny a l’illa grega de Lemnos, on s’iniciaran algunes de les més de 300 activitats que es desenvoluparan entre juny i setembre.
L’esdeveniment de cloenda tindrà lloc a Alacant, a Casa Mediterráneo, organisme dependent del Ministeri d’Afers Exteriors d’Espanya, el 24 de setembre, i coincidirà amb la Nit de les Investigadores en 370 ciutats europees més.
Aquest mapa assenyala les ciutats de la conca mediterrània en què es duran a terme activitats en la Nit Mediterrània de les Investigadores, a més de la ruta que farà una de les embarcacions abanderada de la MEDNIGHT 2021, des d’Alacant a Ítaca.
Nit Europea de la Investigació (European Researchers’ Night)
MEDNIGHT 2021 se celebra en el marc de la Nit Europea de la Investigació, un projecte de divulgació científica promogut i finançat per la Comissió Europea com a part de les accions Marie Sklodowska-Curie (acord de subvenció núm. 101036107) del programa Horitzó 2020.
En aquesta convocatòria, la Comissió Europea ha comptat amb 8 milions d’euros i hi han concorregut 139 projectes (un 39% més que en la convocatòria anterior). MEDNIGHT 2021 ha rebut 397.812 euros d’ajuda per a la seua celebració.
La iniciativa busca fomentar les carreres científiques a Europa. Els seus principals objectius són apropar la figura de les investigadores i els investigadors a la ciutadania perquè es conega el seu treball i els beneficis que aporten a la societat, així com fomentar l’elecció d’una carrera científica entre l’estudiantat i eliminar-hi les barreres.
Qui fa possible MEDNIGHT 2021
La proposta, coordinada per l’empresa alacantina El Caleidoscopio, reuneix la participació en consorci de 13 institucions: Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO); Universitat Jaume I (UJI); Universitat de València (UV); Fundació per a la Investigació de l’Hospital Clínic de la Comunitat Valenciana (INCLIVA); Agència Estatal Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC); Universitat de Múrcia; Universitat d’Alacant (UA); Fundació Museu Didàctic i Interactiu de Ciències de la Vega Baixa del Segura de la Comunitat Valenciana (MUDIC); Universitat Politècnica de Cartagena (UPCT); Fundació SÉNECA - Agència de ciència i tecnologia de la Regió de Múrcia; Epistimi Epikoinonia i SiCo Cyprus.
Cada institució del consorci durà a terme les seues pròpies activitats, que, en conjunt, donaran forma a la MEDNIGHT 2021. La nit del 24 de setembre ciutats com Cartagena, Múrcia, Oriola, Alacant, València, Castelló de la Plana, Messina, Creta, Lemnos, Nicòsia o Malta acolliran esdeveniments amb diferents tallers i activitats de divulgació científica. Entre juny i setembre es duran a terme exposicions, visites guiades, xarrades o reptes d’investigació dirigits a diferents públics per posar en valor la ciència mediterrània.
Companys de viatge
MEDNIGHT 2021 compta amb el suport i reconeixement de l’Associació Europea de Dones rectores (EWORA - European Women Rectors Association).
Així mateix, participaran en la iniciativa ajuntaments de ciutats costaneres que facilitaran el desenvolupament de les activitats proposades. Associacions com Karam (Col·lectiu de Suport a Persones Refugiades), Gised (investigació i esports subaquàtics), Stenella (ecologisme), Fundació Save the Med (Regeneració marina de la mar Mediterrània), i altres associacions de divulgació científica, col·laboraran amb la inclusió de diferents públics en les activitats.
MEDNIGHT 2021 també té el suport del Centre d’Innovació Las Naves, Distrito Digital Comunitat Valenciana i la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana.
D’altra banda, MEDNIGHT 2021 tindrà accés a hospitals i residències de persones majors on se celebraran algunes de les activitats, que sempre comptaran amb els protocols necessaris i seguiran les mesures de seguretat i protecció per a totes les persones participants. Per la seua banda, EuropeDirect (Regió de Múrcia) dóna suport al consorci amb la posada en marxa de l’EU Corner.
Més Informació:
- Web - https://mednight.eu/
- Twitter - https://twitter.com/MednightEu
- Instagram - https://www.instagram.com/mednighteu/
- Facebook - https://www.facebook.com/Mednight2020/
- YouTube - https://www.youtube.com/channel/UCDK5TmcUa9-HiBADpeFdbHw
Arxivat en: Investigació a la UV , Cultura Científica , Difusió i comunicació científica , Internacionalització recerca , Recerca, innovació i transferència